آفتاب

حمایت شورای امنیت از کشورهای آفریقایی برای مقابله با بوکوحرام

حمایت شورای امنیت از کشورهای آفریقایی برای مقابله با بوکوحرام

شورای امنیت سازمان ملل در نخستین واکنش قطعی خود به تهدیدهای بوکوحرام علیه کشورهای آفریقایی تاکید کرد تا برنامه‌های خود را برای ایجاد یک نیروی چندملیتی به منظور مقابله با بوکوحرام تشدید کند و تسریع بخشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای 13 بندی به شدت حملات بوکوحرام به ویژه استفاده از کودکان به عنوان عاملان انتحاری را محکوم کرد و خواستار پایان بخشیدن به این خشونت‌ها شد.

پیش از نشست ویژه در نیجر و با حضور رهبران منطقه، شورای امنیت سازمان ملل به کشورهای همسایه نیجریه، محل اصلی فعالیت‌های بوکوحرام تاکید کرد تا برنامه‌های پیشرفته را برای استقرار نیروهای چندملیتی به منظور مقابله با این شبه‌نظامیان در نظر بگیرند.

جمهوری چاد به دنبال شرکت در تشکیل یک نیروی چندملیتی با حضور و مشارکت کامرون، نیجر، نیجریه و بنین است. تشکیل این نیروی چندملیتی از سال گذشته میلادی مورد بحث بوده اما اختلافات زیادی درباره مقیاس و نوع عملیات این نیروها وجود داشته است.

بیانیه شورای امنیت ملی سازمان ملل در حالی منتشر شد که شبه‌نظامیان بوکوحرام در جریان حمله به کامرون که روز یکشنبه رخ داد، ده‌ها تن را به گروگان گرفتند. البته چند تن از این گروگان‌ها بعد از مدتی آزاد شدند با این حال نگرانی‌ها از این مساله وجود دارد که این شبه‌نظامیان فعالیت‌های خشونت‌آمیزشان را در مرزهای خارج از نیجریه گسترش دهند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین نگرانی عمیق خود را از این بابت ابراز کرد که تداوم اتهامات بوکوحرام باعث تضعیف صلح و ثبات در غرب و مرکز آفریقا شد.

این نخستین بیانیه از سوی شورای امنیت درباره تهدید بوکوحرام محسوب می‌شود. بیانیه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل بیشتر درباره محکوم کردن این حملات بود. این شورا همچنین از بوکوحرام خواسته تا هرچه سریعتر اقدامات خصمانه، نقض حقوق بشر و خشونت‌ها را کنار بگذارد. شورای امنیت همچنین بوکوحرام را مقصر آدم‌ربایی، قتل، گروگان‌گیری، تجاوز، برده‌داری جنسی و به خدمت گرفتن کودکان در امور نظامی می‌داند.

انتهای پیام

کد N684058

وبگردی