آفتاب
یک نماینده پیشین مجلس :

فعالیت جناح‌های سیاسی شناسنامه‌دار به نفع نظام است

فعالیت جناح‌های سیاسی شناسنامه‌دار به نفع نظام است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نظام و دولت باید فضا را برای فعالیت جریان‌های سیاسی شناسنامه‌دار هموار کنند، زیرا در این شرایط فعالیت این جریان‌ها به سود اداره کشور خواهد بود.

جلیل سازگارنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار از متن جامعه برخواسته‌اند و واقعیات انکارناپذیر جامعه سیاسی ایران هستند، افزود: این جریان‌ها دارای هویت، اساسنامه و مرامنامه بوده و چارچوب فعالیت شفافی را دارا هستند.

وی ادامه داد: وزن سیاسی جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در دوره‌های مختلف متفاوت بوده و در واقع مردم به این جریان‌ها نقش و سهم می‌دادند. اینگونه نبوده که مردم در یک دوره طولانی یک جریان را انتخاب و دیگری را حذف کرده باشند، در واقع مردم به احزاب فرصت اظهارنظر و اجرا داده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان این‌که رویکرد قانون اساسی این است که احزاب در چارچوب قانون فرصت فعالیت داشته باشند، خاطرنشان کرد:‌ در این شرایط از همه پتانسیل‌های جناح‌ها برای اداره کشور استفاده می‌شود. البته به غیر از جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا جریان‌های مستقل هم در کشور وجود دارند که نباید نقش آنها را نادیده گرفت.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بستر اجتماعی ایران پیوسته خواهان تغییر مثبت و پیشرفت است، گفت:‌ مردم خواهان رفاه و امنیت بیشتر هستند و دولت‌ها هم وظیفه دارند این خواسته‌ها را محقق کنند. به نظر من مطمئن‌ترین راه برای اداره کشور انتخابات قانونی و آزاد است که در آن به آرای مردم تکیه شود. انتخابات باید به گونه‌ای برگزار شود که خطر استبداد داخلی و نفوذ بیگانگان را فراهم نکند. انتخابات باید موجب تقویت و همبستگی ملی و نه موجب شکنندگی وحدت شود. بدین منظور باید نهادهای نظارتی و اجرایی همه جریان‌های سیاسی موجود را به رسمیت شمرده و فرصتی برابر برای همه ایجاد کنند و هیچ جریانی را محدود نکند.

سازگارنژاد همچنین اضافه کرد: در مقابل جریان‌های سیاسی هم باید بپذیرند که در چارچوب قانون و در قالب خواسته‌های مردم حرکت کنند. این جریان‌ها باید خواسته‌های مردم و واقعیات، محدودیت‌ها و موانع کشور را درک کنند. به نظر من آنجا که نهادهای نظارتی از مسیر اصلی خود جدا می‌شوند جریان‌های سیاسی هم در مسیرهای مختلفی حرکت می‌کنند، بنابراین هم نهادها و هم جریان‌های سیاسی باید در چارچوب قانون عمل کنند.

وی در ارزیابی خود از فعالیت‌های اخیر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اظهار کرد: اصلاح‌طلبان به دلیل محدودیت‌های مختلفی تاکنون حضور حداقلی داشته‌اند. اگر به آنها فرصت برابری داده شود می‌توانند نقش آفرینی بهتری داشته باشند. اکنون فرصت‌ها برابر نیست و کسانی که تریبون در اختیار دارند این فرصت را نمی‌دهند که دیگران ایده‌های خود را مطرح کنند. وقتی جریانی از داشتن تریبون محروم باشد و فشار امنیتی را نیز احساس کند، نمی‌تواند همه استعدادهای خود را بروز دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این انتقاد که همایش اخیر اصلاح‌طلبان توسط رسانه‌های مختلف پوشش داده شد، بنابراین اصلاح‌طلبان دچار محدودیت رسانه‌ای نیستند، گفت: برای اولین بار بعد از پنج سال به اصلاح‌طلبان فرصت داده شد که چنین اجتماعی داشته باشند. در مقابل اصولگرایان این امکان را داشته‌اند که چندین جلسه و همایش برگزار کنند اما اصلاح‌طلبان در پنج سال گذشته از داشتن تریبون محروم بوده‌اند. به نظر من باید به اصلاح‌طلبان به همان اندازه اصولگرایان فرصت داد.

سازگارنژاد در ادامه درباره فعالیت اصولگرایان نیز خاطرنشان کرد: معمولا جریانی که در قدرت است تنش داخلی بیشتری دارد و آنها که خارج از قدرت هستند زودتر به انسجام می‌رسند.

وی در پایان درباره امکان دستیابی به انسجام در میان اصلاح‌طلبان، گفت: جامعه ما یک جامعه متکثر بوده و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نیز این تکثر و تنوع را داشته‌اند، اما هر دوی این جریان‌ها دارای محوریت هم بوده‌اند. اکنون اصلاح‌طلبان دو سازوکار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی خاتمی را دارند و تلاش می‌کنند که به وسیله این دو سازوکار به انسجام برسند و من هم امیدوار هستم که جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به انسجام برسد.

انتهای پیام

کد N683914

وبگردی