آفتاب

ژاپن در حال بررسی ایجاد نخستین پایگاه نظامی بلندمدت خارجی

ژاپن در حال بررسی ایجاد نخستین پایگاه نظامی بلندمدت خارجی

دولت ژاپن در حال بررسی ایجاد نخستین پایگاه دفاعی بلندمدت خود در خارج از این کشور است و به این منظور یک پایگاه نظامی در جیبوتی را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، دولت ژاپن در حال بررسی گسترش کارایی‌های یک پایگاه موقت خود در جیبوتی و تبدیل آن به نخستین پایگاه چندمنظوره و نیمه دائمی برای نظامیان ژاپن موسوم به نیروی دفاع شخصی این کشور است.

ژاپن در ژوئن 2011 و در زمینی 12 هکتاری در مجاورت فرودگاه بین‌المللی آمبولی در جیبوتی، اقدام به گشایش یک پایگاه به منظور مبارزه با دزدان دریایی در شرق آفریقا کرد.

ژاپن با هزینه حدود 40 میلیون دلار در این پایگاه یک مقر فرماندهی و دیگر تاسیسات نظامی را ایجاد کرده است.

در این پایگاه که تنها پایگاه ژاپن در خارج از مرزهای این کشور است 180 نظامی ژاپنی در دوره‌های چهار ماهه مستقر بوده و به طور چرخشی تعویض می‌شوند.

این پایگاه به منظور تضمین عبور ایمن کشتی‌های مسافری و تجاری از طریق خلیج عدن ایجاد شده است.

روزنامه آساهی شیمبون ژاپن گزارش داد که وزارت دفاع و نیروی دفاع شخصی این کشور در حال بررسی اجازه دادن به سربازان ژاپنی به منظور استفاده از این پایگاه برای امدادرسانی در بلایای طبیعی و ماموریت‌های حافظ صلح سازمان ملل هستند.

مقامات ژاپن همچنین قصد دارند در صورت بروز موارد اضطراری و فعالیت‌های تروریستی نیز سربازان خود را در این پایگاه مستقر کنند.

بنابراین این پایگاه تبدیل به نخستین مرکز عملیاتی سربازان ژاپنی در منطقه با این فرض که ژاپن قصد استفاده بلند مدت از آن را دارد، می‌شود.

دولت ژاپن معمولا به منظور هر ماموریت نیروی دفاع شخصی خود در خارج از این کشور، مجبور به تصویب قوانینی موقت است و در صورت پایان این ماموریت پایگاه مربوطه حذف خواهد شد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به دنبال افزایش قابلیت‌های نیروی دفاع شخصی ژاپن بوده اما ناظران می‌گویند اقدام ژاپن در ایجاد پایگاه‌های خارجی بلند مدت می‌تواند باعث افزایش خطر جنگ با حضور ژاپن شود و ناقض بند 9 قانون اساسی این کشور در نفی جنگ است.

انتهای پیام

کد N683871

وبگردی