آفتاب

مراتع جرقویه زیر تیغ ماشین‌آلات معدنی است

مراتع جرقویه زیر تیغ ماشین‌آلات معدنی است

نماینده دامداران و مرتع‌دار برتر بخش جرقویه علیا با انتقاد از اینکه با افزایش هزینه‌ها دخل و خرج دامپروری همخوانی ندارد، گفت: مراتع بخش جرقویه زیر تیغ ماشین آلات معدنی قرار گرفته است.

حسین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: عنوان مرتع‌دار برتر از سوی سازمان کشاورزی با رعایت شاخصه‌هایی مانند چرای صحیح دام، جلوگیری از بوته کنی و ... در راستای حفظ مرتع اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی دامداران با آوردن هیزم از روستاها به مراتع مانع کندن بوته‌ها می‌شوند، افزود: در سال‌های اخیر دامداران بخش جرقویه مشکلات زیادی با اداره منابع طبیعی در خصوص چرای دام و واگذاری مراتع به معدنکاران برخورد کرده‌اند.

مرتع‌دار برتر بخش جرقویه علیا ادامه داد: دامداران این بخش شهرستان اصفهان همواره از حق عرفیت چرا در این مراتع برخوردار بوده‌اند به نحوی که تا 400 راس دام را در واحدهای مشخص مرتعی می‌چرانیدند، اما متاسفانه در سال‌های اخیر اداره منابع طبیعی این رقم را با عنوان حفاظت مرتع و طبعیت تا 150 راس کاهش داده که پرورش این رقم اندک دامی صرفه اقتصادی برای دامدار ندارد.

رضایی تاکید کرد: نکته عجیب آن است که اداره منابع طبیعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به اعطای پروانه بهره برداری به معدنکاران کرده‌اند و باید از مسئولان پرسید که اگر به دلیل حفظ مرتع مانع چرای دام می‌شوید چرا آن را زیر چرخ و تیغ ماشین آلات معدنی سپرده‌اید؟

وی با بیان اینکه دامداران و عشایر جرقویه قرن‌ها قبل از معدنکاران اینجا می‌زیسته‌اند و از حق عرفیت چرای دام بر مراتع برخوردارند، یادآور شد: البته در سال‌های اخیر به مسئولان ذی ربط بارها گفته‌ایم که باید در واگذاری‌های معدنی، دامداران را به دلیل همان حق عرفیت یاد شده در سهام معادن شریک کنند.

این دامدار خاطر نشان کرد: در 15 سال گذشته جواز بهره‌برداری‌های معدنی در جرقویه افزایش زیادی یافته به طوری که در برخی از مناطق هر پنج کیلومتر یک معدن وجود دارد.

دخل و خرج دامداری همخوانی ندارد

رضایی درباره مشکلات دامپروری اظهار کرد: بخش جرقویه(شامل سفلی و علیا) منطقه‌ای بیابانی در شرق اصفهان است که به دلیل پوشش کم گیاهی دامداران آن عمدتا گوسفند نژاد نایینی که جثه‌ای کوچکتر از نژاد فریدنی دارد و به مراتب کم خوراک‌تر است را پرورش می‌دهند، چرا که با این اقلیم سازگاری دارد.

وی با اشاره به 20 هزار راس دام در چهار روستای جرقویه علیا، گفت: همواره مقداری از خوراک دام از طریق چراندن در مراتع و بخش دیگر آن از طریق خوراک و علوفه دستی تامین می‌شود که در این زمینه معضلاتی به وجود آمده است.

نماینده دامداران جرقویه علیا تصریح کرد: متاسفانه در 9 ماهه امسال قیمت جو از کیلویی 650 به 1200 تومان رسیده و علوفه‌ای مانند یونجه خشک نیز تقریبا همین میزان افزایش نرخ از خود نشان داده، اما از سوی دیگر قیمت خرید دام زنده از کیلویی 11 هزار و 500 تومان به 9 هزار و 500 کاهش یافته است.

رضایی تاکید کرد: با وضعیت فعلی دیگر دخل و خرج پرورش دام سبک با هم همخوانی ندارد و مقرن به صرفه نیست و اصلا دامداران نمی‌دانند با این مشکل فروش دام مازاد خود چه کنند؟

وی افزود: یکی دیگر از معضلات دام سبک در منطقه نیز افزایش اقلام دارویی و در عین حال بی اثر بودن آن است، به این معنا که برخی داروها از 17 هزار تومان به 53 هزار تومان در سال جاری افزایش یافته، اما تاثیر تزریق و یا خوراندن آن به دام را اصلا مشاهده نمی‌کنیم.

نماینده دامداران بخش جرقویه علیا یادآورشد: البته این داروها مشابه اقلام خارجی است و آنها را از اداره دامپزشکی استان تامین می‌کنیم و مورد تایید این اداره است.

کاهش علوفه جرقویه با خشکی زنده رود

رضایی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌های سال‌های اخیر نیز از میزان علوفه مراتع کاسته است، افزود: خشکی زنده رود نیز بر خوراک دام بخش جرقویه اثر منفی گذاشته است، چرا که در دوره آبسالی همواره کاه و علوفه را از مزارع شرق اصفهان مثل بخش‌های ورزنه و جلگه در امتداد این رودخانه تامین می‌کردیم.

وی یادآور شد: البته امروزه به دلیل وجود ماشین آلات و تانکرهای آبرسانی علوفه رسانی، دادن آب به دام‌ها، انتقال آنان و ... راحت‌تر از قبل شده برای نمونه قبلا دامداران در بیابان‌های جرقویه با ایجاد چاه و بند خاکی مجبور به جمع آوری آب باران و برف می‌شدند.

انتهای پیام

کد N682971

وبگردی