آفتاب

عملیات نیروهای عراقی جهت پایان دادن به محاصره غرب الانبار/اخراج بیش از 80 افسر پلیس

عملیات نیروهای عراقی جهت پایان دادن به محاصره غرب الانبار/اخراج بیش از 80 افسر پلیس

نیروهای عشایر و داوطلبان مردمی برای پایان دادن به محاصره اعمال شده توسط داعش در غرب الانبار راهی شدند. اخباری نیز از فرار سرکرده داعش از عراق به سوریه منتشر شده است. در همین حال هیات استان الانبار برای دریافت تسلیحات از آمریکا وارد واشنگتن شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سومریه نیوز عراق، خبرهای منتشر شده، حاکی از آن است که درگیری‌های شدیدی میان نیروهای عراق با تروریست‌های داعش در اطراف حدیثه در غرب الانبار به وقوع پیوست. این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که صدها تن از اعضای داعش ناحیه بروانه و تعدادی از روستاهای توابع شهرستان حدیثه در غرب الانبار را محاصره کرده‌اند.

در همین حال گروهی از مردم عشایر و داوطلبان مردمی از پایگاه عین الاسد برای پایان دادن به این محاصره راه افتادند و حمایت‌ هوایی نیز از این نیروهای عراقی در این میان صورت می‌گیرد‌.

همچنین نیروهای نظامی وارد مقدادیه در شمال شرق بعقوبه شدند و هدف از آن این است که موعد عملیات بیرون راندن اعضای داعش در روستاهای شمال این شهرستان نزدیک است.

اخباری از فرار ابوبکر بغدادی از عراق به سوریه

از سوی دیگر سرتیپ بازنشسته عبدالله حمدان الشمری، رئیس جنبش افسران آزاد در شهر موصل اعلام کرد: اطلاعات تقریبا قطعی حاکی از این است که ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش به همراه بیش از 190 تن از رهبران این گروه از موصل به سوریه گریختند.

الشمری عنوان داشت: اطلاعاتی که ما در دست داریم نشان می‌دهد که ابوبکر البغدادی از موصل به سوریه گریخت و مسئولیت رهبری این گروه را به ابوعبیده تونسی، معاون خود واگذار کرد که در ژوئن گذشته از سوریه به عراق آمده بود.

در 15 ژانویه جاری یک منبع پزشک در استان نینوا خاطرنشان کرد که ابوبکر البغدادی در حمله هوایی ائتلاف زخمی شد منابع محلی نیز در موصل مرکز استان نینوا اعلام کردند که بغدادی به یکی از بیمارستان‌ها در شهر دیرالزور سوریه انتقال یافته است.

عملیات بغداد: هلاکت بیش از 50 تروریست

در همین حال فرماندهی عملیات بغداد یکشنبه شب اعلام کردند، 50 تروریست هنگامی که در تلاش بودند محاصره امنیتی اعمال شده توسط نیروهای عراقی در منطقه النباعی در شمال پایتخت را بشکنند به هلاکت رسیدند.

فرماندهی عملیات بغداد خاطرنشان کرد: عملیات بغداد با همکاری نیروی هوایی ارتش توانست در این میان بیش از 50 تروریست را به هلاکت رسانده چندین تن دیگر را زخمی کند که این عملیات در راستای ادامه پاکسازی شمال بغداد از لوث وجود تروریست‌ها صورت گرفت.

همزمان، عماد الزهیری، فرمانده عملیات سامراء اعلام کرد که نیروهای امنیتی تعدادی از پایگاه‌های داعش را در شمال سامرا هدف قرار دادند که در پی آن داعشی‌ها تلفات مالی و جانی زیادی دادند.

داعش خطیب مسجد جامع موصل را اعدام کرد

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در استان نینوا عنوان داشت: گروه تروریستی داعش به ایوب عبدالوهاب خطیب مسجد جامع موصل را به ضرب گلوله در مقابل دیدگان مردم در موصل به قتل رساند این منبع که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: افراد مسلح داعش یک روز قبل وی را از منزلش ربوده بودند.

هیات الانبار مذاکراتش را در واشنگتن برای دریافت تسلیحات آغاز کرد

در همیمن راستا، عملیات استان الانبار وارد واشنگتن شد تا مذاکرات خود را با دولت آمریکا در خصوص حمایت و پشتیبانی از نیروهای امنیتی و عشایر آغاز کند.

همزمان دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد، هرگونه حمایت خارجی به استان الانبار از طریق کانال‌های رسمی دولت عراق صورت خواهد گرفت.

همچنین قرار است این هیات با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند و با وی در خصوص آموزش و مسلح کردن نیروها جهت پاکسازی این استان از داعش بحث و گفت‌وگو کند.

داعش چرا برخی از ایزدی‌ها را آزاد کرد؟

از سوی دیگر حدود 200 زن و مرد ایزدی از میان 375 تنی که داعش آن‌ها را آزاد کرد، ظرف دو روز اخیر وارد استان دهوک در اقلیم کردستان شدند. خبرگزاری الشرق الاوسط نیز گزارش داد که بیشتر آن‌ها از سوء تغذیه و بیماری‌های پوستی رنج می‌برند و بیشتر آنها هنوز باور نمی‌کنند که از چنگ داعش نجات پیدا کرده‌اند.

خانم خاتو اولو 70 ساله در این میان گفت: دختران و زنان جوان و کودکان و پسران ما را به سوریه بردند و فقط افراد سالخورده را نگه داشتند. آنها دو دختر من را به همراه کودکانشان بردند هنوز مشخص نشده است که چرا داعش این ایزدی‌ها را آزاد کرده است اما رهبران ایزدی می‌گویند که داعش امکانات مالی خود را از دست داده و دیگر نمی‌توانست آنها را نگه دارد.

داعش 1500 مدرسه در الانبار را مقر خود کرده است

روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که صدها مدرسه ابتدایی در الانبار وجود دارد که داعش آن‌ها را به مقرهایی برای افراد مسلح خود تبدیل کرده است.

همزمان نافع حسین علی، مدیرکل آموزش و پرورش الانبار گفت: پس از اینکه داعش بیشتر شهرهای الانبار را اشغال کرده، این استان شاهد بزرگترین روند مهاجرت ساکنان در تاریخ خود شد.

وی افزود: در گذشته بیش از 2000 مدرسه در شهرهای الانبار توسط ما اداره می‌شد اما در حال حاضر بیش از 1500 مدرسه به دست افراد مسلح افتاده است و تقریبا روند آموزش متوقف شده است.

84 افسر در استان صلاح الدین اخراج شدند

از سوی دیگر منابع در وزارت کشور عراق اعلام کردند که این وزارتخانه تصمیم گرفت 84 افسر از پلیس استان صلاح الدین را اخراج کند که این اقدام به دلیل گرایش آنها به حزب بعث صورت گرفته است و برخی از آن‌ها نیز با نظام سابق عراق همکاری کرده بودند.

منابع تصریح کردند که بیشتر این افسران از استان‌های کرکوک (شرق) و نینوا و صلاح الدین (شمال عراق) هستند.

دیدارها میان عشایر سنی و گروه‌های شیعه برای مقابله با داعش

در همین حال، روزنامه الحیاه به نقل از منابع گزارش داد که عشایر سنی مذهب در الانبار دیدارهایی با تعدادی از گروه‌های شیعی از جمله گردان‌های حزب الله عراق داشتند و راه‌های مقابله با این گروه تروریستی را مورد بررسی قرار دادند.

سلیم جبوری: مشکلات آوارگان عراق را کمتر می‌کنیم

از سوی دیگر، سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق در راس هیاتی پارلمانی برای سفری چند روزه وارد آنکارا شد و با هیاتی از آوارگان عراق و نمایندگان آنها دیدار کرد و از اوضاع و مشکلات آوارگان اطلاع کسب کرد.

جبوری تاکید کرد: حل و فصل اوضاع آوارگان در داخل و خارج عراق در راس اولویت‌ها و توجهات پارلمان قرار دارد.

وی متعهد شد که با طرف ترکیه‌ای یا طرف‌های دولتی ذی‌ربط در عراق برای کاهش مشکلات آن‌ها تلاش کند.

داعش نفت را به چهار برابر قیمت خود در کرکوک می‌فروشد

در همین حال، داعش نفت سفید را در میان برخی از ساکنان روستاها و مناطق تحت اشغال خود در جنوب و غرب استان کرکوک توزیع می‌کند و این اقدام را در مقابل دریافت مبلغ بسیار بالایی انجام می‌دهد.

یک منبع در استان کرکوک در این خصوص گفت: سهم این ماده 50 لیتر است و به قیمت 40 هزار دینار (36 دلار) به ما فروخته می‌شود این در حالی است که قیمت آن در مناطق تحت کنترل دولت به 9 هزار دینار که تقریبا معادل هفت دلار است می‌رسد.

انتهای پیام

کد N682744

وبگردی