آفتاب

54 درصد ايرانی ها دچار پرفشاری خون هستند/رتبه 67 ایران در دنیا

54 درصد ايرانی ها دچار پرفشاری خون هستند/رتبه 67 ایران در دنیا

عضو تیم علمی نخستين کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی با بيان اينكه 54 درصد ايراني ها دچار عارضه پرفشاری خون هستند، گفت: ایران در بین 192 کشور از نظر ابتلا به عارضه پرفشاری خون، رتبه‌ 67 را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر اقلیم نعمتی اظهارداشت: پرفشاري خون شایع‌ترین علت سکته مغزی در ایران و  سومین علت مرگ و میر است که با افزایش سن به بيش از 50 سال اهمیت آن نيز افزايش مي‌يابد.

وي ادامه داد: این بیماری اغلب یا بدون علامت است و یا علائم بالینی جزئی دارد  و چنانچه پرفشاري خون کنترل نشود و تحت درمان قرار نگیرد از علل اصلی ابتلا به بیماری های سیستم مغزی ، سکته قلبی و نارسایی کلیه است و معمولا از زمانی که فشار خون به بيش از 75/110 برسد ، فرد در معرض این خطرات قرار می‌گیرد.

عضو تیم علمی نخستين کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی افزود: یکی از مهم‌ترین درمان‌های توصیه شده در این بیماری تغییر سبک زندگی فرد است که كاهش ميزان مصرف نمک در رژیم غذایی، کم کردن وزن بدن در افرادی که اضافه وزن دارند، قطع مصرف دخانیات، افزايش تحرک و فعالیت‌های ورزشی و حداقل 30 دقیقه ورزش در طول روز و استفاده نكردن از مشروبات الکلی از مهم‌ترين موارد است.

نعمتي گفت: زمانی که پزشک و یا پرستار فشار خون را بیان می‌کنند اغلب 2 عدد عنوان می‌شود به طور مثال 90/140یا همان 9/14 عدد نخست مربوط به شریان‌ها و زمانی‌که قلب منقبض و یا به عبارتی در حال پمپاژ خون است و عدد دوم مربوط به فشار شریان‌ها در حالتی است که قلب در حالت استراحت و خونگیری است. (فشار خون دیاستولیک) به طور کلی فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود و این از علائم اصلی حیات است. (فشار خون سیستولیک)

وي با بيان اينكه پر فشاري خون فرد را در معرض خطر حملات سکته مغزی، قلبی و بیماری‌های کلیه قرار می‌دهد، ادامه داد: در اکثر موارد هیچ علامتی ندارد اما این بیماری کاملاً جدی است.

اين فوق تخصص نفرولوژي افزود: به فشار خون 80/120 طبيعي، بيش از اين ميزان و كمتر از 90/140 در مرحله پيش از عارضه پرفشاري خون، بيش از 90/140 و كمتر از 110/160 پرفشاري خون درجه يك و بيش از 110/160 پرفشاري خون درجه دو گفته مي‌شود.

نعمتي يادآور شد: چنانچه به طور مداوم فشار خون بيش از 90/140 باشد بايد دارو درمانی باید آغاز شود. در مواردي نظير ابتلاء به بیماری پلاک‌های چربی داخل عروق(آترواسکلروزیس)، سکته مغزی، قلبی و بیماری‌های منتشر عروق و بیماری‌های مزمن کلیوی بايد درمان از فشارهای كمتر آغاز شود.

نخستين کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی از 20 تا 22 خرداد 94 در مركز همايش‌هاي رازي برگزار مي‌شود. اين كنگره داراي امتياز بازآموزي است و مهلت ارسال مقالات تا 10 ارديبهشت‌ 94 تعيين شده است.

کد N682739

وبگردی