آفتاب

نخستین مکالمه اجداد انسان درباره چه بود؟

نخستین مکالمه اجداد انسان درباره چه بود؟

بر اساس یافته‌های تیمی بین‌المللی از دانشمندان به رهبری محققی از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، نخستین مکالمه بین اجداد انسان درباره ابزارسازی با سنگ بوده و احتمالا 2.5 تا 1.8 میلیون سال پیش رخ داده است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، محققان دریافتند ابزارسازی با سنگ، موجب تکامل زبان در میان اجداد انسانی در ساوانای افریقا شد. این موضوع نشان می‌دهد ارتباط بین قدیمی‌ترین اجداد انسانی احتمالا بسیار پیچیده‌تر از آنچه تصور می‌شد، بوده و این که ساخت ابزار به تکامل انسان کمک کرده است.

به گفته دکتر «تامس مورگان»، نویسنده ارشد این پروژه، ابزارسازی امتیار تکاملی لازم برای رشددادن ارتباط مدرن انسانی و آموزش را فراهم کرد.

این دانشمند با همکاری محققان دانشگاه لیورپول و دانشگاه سنت‌اندروز در اسکاتلند، با انجام آزمایشات و آموزش‌دادن ابزارسازی با سنگ دوران الدوایی به 180 دانشجوی هنر به یافته‌های خود رسیدند.

قدمت صنعت ابزارسازی با سنگ الدوایی (صنعت یا فرهنگ الدوایی، صنعت ساختن ابزارهای سنگی مبتنی بر تراشه و ابزارهای ساطوری است) به بازه زمانی «پارینه‌سنگی» (حدود 2.5 میلیون سال پیش) در شرق افریقا بازمی‌گردد و عمدتا برای 700 هزار سال و تا زمانی باقی ماند که دسته تبرهای پیشرفته‌تر در دوره آشولی و حدد 1.6 میلیون سال پیش ساخته شدند.

در آزمایشات انجام‌شده تیم علمی، داوطلبان ابزارسازی با سنگ در شیوه‌های مختلف را به هم‌تیمی‌هایشان نشان می‌دادند و نتایج نشان داد هنگامی که آن‌ها از طریق کلام به یکدیگر آموزش دادند، ابزارهای بهتری تولید کردند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد اجداد انسان‌ها نیز مانند این دانشجویان، احتمالا از کلام برای آموزش این مهارت به یکدیگر استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام

شیوه‌های مختلف ابزارسازی با سنگ در این پژوهش
کد N682277

وبگردی