آفتاب

سنگ کیسه صفرا در چه کسانی شایع‌تر است؟

سنگ کیسه صفرا در چه کسانی شایع‌تر است؟

یک متخصص داخلی گفت: سنگ کیسه صفرا در زنان، افراد چاق و کسانی که اقدام به کاهش وزن به‌صورت ناگهانی می‎کنند، شایع‎تر است.

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه زنجان، اظهار کرد: مایع صفرا توسط سلول‎های کبدی در بدن هر فردی ساخته می‌شود و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود تا در مواقع مورد نیاز شروع به ترشح کند، چراکه وجود صفرا برای هضم چربی‎ها در بدن ضروری است.

وی افزود: مایع صفرا از سه نوع ترکیب تشکیل‌شده مانند اسیدهای صفراوی، کلسترول و ... که اگر میزان هر یک از این ترکیبات به هم بریزد مواد حالت رسوبی پیدا کرده و ابتدا به‌ صورت هسته و سپس به شکل سنگ می‌شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: دو نوع سنگ کیسه صفرا وجود دارد که 80 درصد به‌ صورت کلسیمی و 20 درصد به حالت رنگ‌دانه‌ای است که در افرادی که در دهه چهارم زندگی خود هستند، بیشتر مشهود است و این مسئله با کلسترول رابطه مستقیم دارد. به همین جهت افراد باید نسبت به رژیم غذایی خود توجه ویژه‎ای داشته باشند.

رضایی در خصوص نحوه تشخیص و درمان این بیماری، یادآور شد: استانداردترین روش برای تشخیص استفاده از روش‎های عکسبرداری است که در صورت احساس درد در قسمت بالا و سمت راست شکم مشکوک به این بیماری هستند. درمان نیز به این صورت نیست که هر کس به دلیل داشتن سنگ کیسه صفرا تحت درمان قرار گیرد، بلکه در موارد خاصی مانند داشتن درد زیاد، آناتومی خاص، التهاب کیسه صفرا و ... بیمار تحت درمان قرار می‎گیرد.

انتهای پیام

کد N682198

وبگردی