آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

عرضه داروهای ترک اعتیاد گران تر از مواد مخدر/ وقتی بهبود به صرفه نیست

عرضه داروهای ترک اعتیاد گران تر از مواد مخدر/ وقتی بهبود به صرفه نیست

کرمانشاه- کمبود و گرانی بی رویه داروهای ترک اعتیاد در کرمانشاه موضوعی است که به دلیل آن بسیاری از بیماران در حال بهبود از نیمه های راه، بازگشت به مصرف مواد مخدر را ترجیح دهند.

 به گزارش خبرنگار مهر، کمبود داروهای ترک اعتیاد و به تبع آن افزایش بی رویه قیمت های آنها در بازار آزاد بسیاری از معتادان که گام در مسیر تندرستی و رهایی از این بلای خانمان سوز گذاشتند را با مشکل مواجه کرده است.

داروهای ترک اعتیاد که باید در مراکز مجاز عرضه شوند مشخص نیست که از چه طریقی سر از بازار آزاد درآورده و با قیمت های بالا در معرض فروش گذاشته می شوند. در این میان در بازار آزاد قرص متادون از هر عدد هزار تومان امروز به یک هزار و پانصد تومان و شربت متادون در هر شیشه ای با 50 هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده است.

عرضه داروهای ترک اعتیاد با نگاه های سودجویانه همراه است

یکی از فعالان مراکز بازپروری و مدیر فنی کمپ های ترک اعتیاد در شهرستان های مختلف استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در عرضه داروهای ترک اعتیاد نگاه های سودجویانه ای وجود دارد که دردسر ساز شده است.

سعید جلیلیان اظهار داشت: نگاه های سودجویانه برخی به گونه ایست که تا صحبت از نظارت به عملکرد آنها به وجود می آید فضا را شلوغ می کنند.

وی ادامه داد: گران شدن دوره های درمانی در برخی از مراکز ترک اعتیاد بازار آزاد فروش برخی از دارو ها را به شدت رونق داده است.

وی افزود: در بازار آزاد قیمت قرص متادون و شربت متادون تا 50 درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع خانواده های بیماران آلوده به مواد مخدر که درآمد چندانی نیز ندارند را با مشکل مواجه کرده است.

جلیلیان گفت: کمپهای ترک اعتیاد به دو گروه تیپ "آ" و تیپ "ب" تقسیم بندی می شوند. کمپ تیپ "آ" فقط در مرکز استان وجود دارد که مجاز به ارائه دارو است. بقیه مراکز که به مکانهای میان مدت اقامتی شناخته می شوند حق ندارند که حتی برای یک سردرد، استامینوفن تجویز کنند. این در حالی است که چنین منعی معمولا رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: متادون یک ماده نگهدارنده است که فروش شرکتی آن حدود  6 هزار تومان است. در بازار آزاد شیشه ای حدود 150 هزار تومان و هر سی سی 500 تومان  به فروش می رسد.

مدیر فنی کمپ های ترک اعتیاد گفت: متاسفانه برخی از پزشکان به جای اینکه دارو را روز به روز با حضور بیمار به او بخورانند، مصرف چندین روز را به خود بیمار تحویل می دهد و این دارو از این طریق خارج می شود.

این فعال ترک اعتیاد با اشاره به اینکه نفوذ داروی متادون به بازار آزاد از راه های دیگری هم ممکن است، گفت: مصرف این دارو به صورت خودسرانه زیر پوست بیمار آب می اندازد و به کبد آسیب می زند به گونه ای که مصرف کننده در ابتدا احساس می کند که سر حال شده است در حالی که موضوع متفاوت است.

جلیلیان گفت: فروش آزاد این دارو به قیمت گزاف باعث می شود که مصرف مواد مخدر برای بیمار به صرفه تر باشد و در نتیجه در اواسط درمان به بازگشت بیمار منجر می شود.

گرانی داروهای ترک اعتیاد راهی برای بازگشت به اعتیاد

به گزارش مهر، داروهای ترک اعتیاد مثل متادون که ویژه ترک اعتیاد و در واقع تریاک صنعتی است با قیمت بسیار بالا در بازار دارد عرضه می شود. برخی از معتادان در حال ترک که از پس هزینه های گزاف داروهای ترک اعتیاد بر نمی آیند به ناچار به مصرف مواد افیونی برمی گردند.

یک بیمار آلوده به مصرف مواد مخدر که در کمپ اعتیاد شهرستان اسلام آباد غرب در حال مداوا و درمان است به خبرنگار مهر گفت: داروهای ترک اعتیاد عرضه شده در مراکز مجاز در بازارهای آزاد با قیمت بسیار بالا به فروش می رسند که با توجه به سهمیه کم مراکز آزاد برای ما بسیار مشکل ساز شده است.

محمد بالا کبودی  گفت: من همان مقدار دارویی را که با صرف هزینه 60 هزار تومان می خریدم امروز باید با 100 هزار تومان و یا حتی بیشتر پیدا کنم.

تایید گرانی داروها توسط مسئولین کشور

به گزارش مهر، با اینکه مسئولین کشوری وزارت بهداشت و درمان گرانی داروهای ترک اعتیاد را رد نمی کنند اما مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه چندان قائل به این افزایش نیستند.

 سخنگوی سازمان قضا و دارو پیشتر در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده است که افزایش قیمت وجود دارد اما این افزایش چندان اثر گذار نیست.

هاشمی گفت: قیمت شرکتی متادون از 4 هزارو 800 تومان به 5 هزار و 600 تومان رسیده است و دلیل آن هم افزایش قیمت تمام شده تولید است و یک نوع افزایش همراه با تورم بازار محسوب می شود.

وی ادامه داد: برخی از مراکز "ام ام تی" برای هر دوره درمان حدود 110 هزار تومن می گیرند و قیمت خود را افزایش هم داده اند، چراکه با این افزایش اندکی که اعلام شد احساس کرده اند که سود آنها کمتر می شود در حالی که این تفاوت کمتر از یک درصد است.

رد گرانی داروها توسط مسئولین کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر این اذعان به افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد در حالی است که معاونت قضا و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در پاسخ به استعلام خبرنگار مهر هر نوع افزایش قیمت را رد کرده است.

بر اساس این گزارش داروهای ترک اعتیادبه دلیل سوء مصرف احتمالی در همه کشور ها جزو داروهای تحت کنترل هستند و در داروخانه ها ارائه نمی شود.

در ایران نیز این داروها در مراکز مجاز ترک اعتیاد عرضه می شود .

یک استاد جامعه شناس دانشگاه های استان کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: کرمانشاه به عنوان یکی از استان های با آمار بالای اعتیاد در کشور شناخته می شود.

شهاب دارخوینی گفت: از سوی دیگر آمار نشان می دهند که اکثر معتادین و البته سارقین در استان بیکار هستند بنابراین توان خرید داروهایی با قیمت بالا را ندارند. با این تفاسیر اگر برخی از این بیماران در مسیر درمان قرار بگیرند ممکن است به دلیل هزینه های بالا در میانه راه باز مانند.

ضرورتهای توجه به تسهیل ترک اعتیاد

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای بیماران در حال ترک اعتیاد گفت: در صورتی که این مشکلات بر سر راه حل نشود و تعداد بازگشت خوردگان به اعتیاد زیاد باشد حس عدم موفقیت در جامعه برای ترک اعتیاد تسری پیدا کرده و کار فعالان این عرصه را سخت می کند.

دارخوینی خاطر نشان کرد: مسئولین استان کرمانشاه به عنوان مدیران منطقه ای که اعتیاد در آن یک چالش است باید در راستای جلوگیری از افزایش این آمار راهکارهای درمان و ترک اعتیاد را نیز به عنوان یک نیاز اساسی مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: جلوگیری از نفوذ این دارو به بازار آزاد و تشکیل بازار سیاه نیز می تواند به تقویت شبکه های ترک اعتیاد کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این شرایط حالتی است که تلاش و بیداری مسئولان استان برای خروج از وضعیت موجود را طلب می کند.

کد N682194

وبگردی