آفتاب

بان کی مون توقف کامل و فوری درگیری‌ها را در شرق اوکراین خواستار شد

بان کی مون توقف کامل و فوری درگیری‌ها را در شرق اوکراین خواستار شد

همزمان با افزایش ناآرامی‌ها در شرق اوکراین، دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف کامل و فوری ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در این مناطق شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: افزایش شدید درگیری‌ها برای به دست گرفتن کنترل فرودگاه دونتسک در شرق اوکراین که در حال حاضر باعث تلفات بسیاری شده و از بین رفتن کامل آتش بس سپتامبر سال 2014 میلادی را تهدید می‌کند، هشداردهنده است.

وی تاکید کرد: باید هر طور شده و به هر قیمتی از وخیم‌ترین وضعیتی که منجر به تلفات شد و رنج غیر نظامیان شده، جلوگیری کرد.

در این بیانیه بان کی مون از تمامی طرفین درگیر تقاضا می‌کند تا به تعهدات خودشان براساس توافق‌نامه مینسک و تفاهم‌نامه‌های صلح به خوبی عمل کنند که نخستین اقدام آن توقف فوری و کامل اقدامات خصمانه است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: این سازمان جهانی آماده است تا از تمامی اقدامات در راستای کاهش تنش‌ها و از سرگیری روند صلح برای احیای ثبات و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کند.

در چند روز اخیر خشونت‌ها در شرق اوکراین مجددا در گرفته و تعداد تلفات افزایش یافته است. برای نمونه در حمله‌ به یک اتوبوس مسافری در دونتسک 13 غیرنظامی کشته شدند.

پنج سپتامبر سال 2014 میلادی توافق‌نامه آتش بس میان نمایندگان کی‌یف و رهبریجدایی طلبان با هدف پایان دادن به درگیری‌های خونین شرق اوکراین در مینسک امضا شده اما این توافقنامه هرگز به طور کامل اجرا نشد.

براساس آمارهای سازمان ملل درگیری‌های شرق اوکراین تاکنون جان بیش از 4800 تن را گرفته و بیش از یک میلیون تن را آواره کرده است.

انتهای پیام

کد N682093

وبگردی