آفتاب

آنچه در مذاکرات هسته ای ژنو گذشت/ اعلام زمان دور جدید مذاکرات

 آنچه در مذاکرات هسته ای ژنو گذشت/ اعلام زمان دور جدید مذاکرات

با پایان یافتن نشست معاونان وزیران امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ در ژنو ، دور جدید مذاکرات هسته ای حدود سه هفته دیگر برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، عراقچی معاون وزیر امور خارجه پس از پایان دو دور مذاکره نمایندگان ایران و شش کشور در ژنو گفت: جلسات بسیار مفصلی  با مجموعه 5+1در سطح معاونان برگزار شد و با مرور همه موضوعات ، بحث های گسترده ای داشتیم . عراقچی  افزود: طرفین جدی وارد مباحث می شوند ، اما همزمان با اراده برای رسیدن به توافق جامع اختلافها همچنان وجود دارد.
وی با اشاره به مذاکرات دو جانبه با هیاتهای آمریکایی ، روسی ، چینی و دیدار نمایندگان ایران  و سه کشور اروپایی تاکید کرد :  ما راه های مختلف رفع اختلافها را بررسی کردیم و قرار شد مذاکرات را ادامه دهیم. مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان گفت : تاریخ و محل دقیق دور بعدی مذاکرات را پس از رایزنی با طرفها اعلام خواهیم کرد .
در این حال سرگئی ریابکوف  معاون وزیر امور خارجه روسیه مذاکرات ایران و گروه 1+5 را در ژنو بسیار سازنده توصیف کرد . نماینده چین هم مذاکرات یکشنبه را مفید خواند . معاون وزیر امور خارجه فرانسه نیز فضای مذاکرات را خوب توصیف کرد اما گفت : فکر نمی‌کند پیشرفت‌های زیادی حاصل شده باشد. حجم غنی‌سازی اورانیوم و تعیین برنامه زمانی برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی از موارد عمده اختلاف در مذاکرات هسته ای است .
همزمان با برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ، وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد : حصول توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران تنها در صورتی میسر است که غرب به اعمال فشار بر تهران خاتمه دهد.براساس توافق  سوم آذر ایران و 1 + 5  در وین، مذاکرات هسته ای تا نهم تیر سال آینده ادامه خواهد یافت. قرار است دو طرف در چهار ماه ابتدایی به توافق کلی برسند و در سه ماه بعدی جزئیات توافق جامع را نهایی کنند.
کد N681946

وبگردی