آفتاب

اعلام آتش‌بس در لیبی

اعلام آتش‌بس در لیبی

به دنبال برگزاری مذاکرات میان طرف‌های درگیر در لیبی، فرماندهی ارتش این کشور اعلام کرد که از امشب در تمامی جبهه‌ها آتش بس برقرار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، در بیانیه ارتش لیبی آمده است که آتش بس در تمامی جبهه‌های زمینی، دریایی و هوایی برقرار شده اما تحت پیگرد قرار دادن "تروریست‌هایی که حق مردم لیبی را در ایجاد کشوری متحد به رسمیت نمی شناسند ادامه خواهد داشت."

در این بیانیه تاکید شده است: عملیات شناسایی برای ممانعت از ارسال سلاح و مهمات برای شبه نظامیان نیز همچنان ادامه دارد.

ارتش لیبی همچنین بر اهمیت مذاکرات ملی ژنو برای رسیدن به راهکار سیاسی حل بحران در این کشور تاکید کرد. دور اول مذاکرات طرف‌های در گیر در لیبی اخیرا با نظارت سازمان ملل در ژنو برگزار شد.

رهبرانی از دو گروه "فجر لیبی" و "الشروق" (گروه‌های افراطی مخالف دولت) نیز جمعه شب اعلام کرده بودند که با آتش‌بس موافقت کرده‌اند اما این امر مشروط به این است که طرف دیگر به آن پایبند باشد.

آنها در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که برای گشوده شدن گذرگاه‌های امن تلاش می‌کنند تا کمک‌های انسانی ارسال شود و مجروحان و افراد مریض به مکان دیگری انتقال یابند و افراد محاصره شده از بنغازی و ککله خارج شوند.

مسوولان فجر لیبی و الشروق اعلام کردند، در صورتی که آتش‌بس از سوی طرف دیگر نقض شود، با آن به صورت مناسب برخورد خواهند کرد.

ارتش لیبی که از نیروهای وفادار به خلیفه حفتر، سرلشکر سابق ارتش رژیم معمر قذافی تشکیل شده، از پارلمان منتخب حمایت می‌کند و چند ماه است عملیات گسترده‌ای را برای سرکوب شبه نظامیان اسلام گرای افراطی از جمله فجر لیبی آغاز کرده است.

شبه نظامیان افراطی که پیشتر از انقلابیون لیبی و از نیروهایی بودند که به سرنگونی قذافی کمک کردند هم اکنون با برداشتن سلاح علیه کابینه منتخب، قسمت‌هایی از برخی شهرهای مهم از جمله بنغازی و طرابلس پایتخت را در کنترل خود دارند.

انتهای پیام

کد N681609

وبگردی