آفتاب

عشایر 35 درصد صنایع دستی آذربایجان‌شرقی را تولید می‌کنند

عشایر 35 درصد صنایع دستی آذربایجان‌شرقی را تولید می‌کنند

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از 35 درصد صنایع دستی استان به خصوص صنعت دستی منحصر به فرد جامعه عشایری که همان ورنی است، توسط عشایر استان تولید می‌شود که در صورت حمایت‌های لازم و بازاریابی مناسب به یکی از کالاهای مهم صادراتی غیر نفتی استان تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، آل هاشم در جلسه شورای عشایر شهرستان اهر گفت: عشایر آذربایجان‌شرقی که اکثریت آنها در مناطق عشایری ارسباران سکونت دارند بالغ بر 1.5 میلیون واحد دامی سبک و سنگین را پرورش می‌دهند که از که از این طریق سالانه بیش از 11 هزار تن گوشت قرمز، 24 هزار تن شیر و 1600 تن پشم تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

وی، گفت: هم‌اکنون عشایر استان آذربایجان‌شرقی تنها دو درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند اما بیش از 20 درصد پروتئین و گوشت مورد نیاز استان آذربایجان‌شرقی را تأمین می‌کنند که این امر نشان از تلاش بی‌وقفه جامعه عشایری در راستای رسیدن به خودکفایی و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: تأمین نیازمندی‌ها و تقویت امورات زیربنایی جامعه عشایری به تنهایی از عهده این اداره خارج بوده واین امر نیازمند همکاری و همراهی بین بخشی کلیه ادارات می باشد که امیدواریم با تعامل اعضاء شورای عشایری و برگزاری جلسات مستمر گامی در جهت حل مشکلات این قشر خدوم برداشته شود.

فرماندار شهرستان اهر نیز در این جلسه گفت: توجه به رشد و توسعه مناطق عشایر نشین باعث کاهش مهاجرت به شهرها خواهد شد.

سیدمحمد عابدی تأکید کرد: فرمانداری اهر به عنوان نماینده دولت آماده هماهنگی و همراهی در پیگیری مسائل و مشکلات عشایری است.

وی عشایر را به عنوان قشر تأثیرگذار و خدوم جامعه عنوان و اظهار کرد: نباید از خدمت به این قشر غافل شویم بلکه با ارائه ساز و کارهای لازم زمینه را برای ارائه خدمات مطلوب به این قشر فراهم نمائیم.

وی، به مسئولان ادارات تأکید کرد برنامه‌یزی لازم جهت توسعه فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی به آنها تلاش شود و در صورت بروز هرگونه مشکلی در جهت تعامل و هماهنگی بیشتر با فرمانداری هماهنگی لازم را انجام دهند تا اقدامات اساسی در جهت رفاه حال عشایر زحمتکش صورت گیرد.

عابدی با اشاره به اینکه جامعه عشایر به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی و تأثیرگذار در تأمین گوشت قرمز و صنایع دستی به شمار می‌روند، از مسئولان دست اندرکار خواست با توجه بیشتر به مناطق عشایری، ارائه تسهیلات، تأمین نیازهای ضروری آنها در جهت رضایتمندی این قشر خدوم تلاش مضاعف کنند.

انتهای پیام

کد N681531

وبگردی