آفتاب
حجت الاسلام نظری خبر داد:

اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س) جمع آوری و ساماندهی می‌شود

اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س) جمع آوری و ساماندهی می‌شود

قم - مدیر مرکز اسناد آستان حضرت فاطمه معصومه (س) بر ضرورت راه اندازی مرکز اسناد این آستان مقدس تأکید کرد و گفت: در حال جمع آوری اسناد آستان مقدس قم از مراکز مختلف هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد نظری ضمن تشریح فعالیت‌های مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، گفت: راه اندازی مرکز اسناد آستان ابتکار تولیت محترم بود که طی سالهای اخیر تاسیس شده است.

وی افزود: راه اندازی این مرکز از گذشته ضروری به نظر می رسید، ولی شرایط و امکانات ناکافی بود هرچند کار تأسیسی همواره کاری دشوار است و مشکلات خاص خود را دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در ادامه به تعریف اسناد پرداخت و گفت: زمانی که درباره اسناد صحبت می‌کنیم، منظور تنها اسناد ملکی یا اسناد تاریخی نیست، منظور هر چیزی که حاوی اطلاعات خاصی درباره آستان مقدس باشد. حال این اسناد به صورت مکتوب، تصویر، فیلم، صوت، نرم افزار و حتی اسناد شفاهی که در بیان افراد وجود دارد.

وی بر ضرورت راه اندازی مرکز اسناد آستان مقدس تاکید کرد و افزود: وجود اسناد قدیمی و ارزشمند که با گذشت زمان از بین می‌رفت و یا اطلاعاتی که در سینه افراد بود و با فوت ایشان این خاطرات هم در دل خاک فرو میرفت می بایست برنامه ای پیرامون حفظ این اسناد طراحی شد.

حجت الاسلام نظری ادامه داد: ثبت انبوهی از اطلاعات بر روی کاغذ و حجم گسترده آن با گذشت زمان، ایده راه اندازی این طرح را قوت داد و الحمدلله با مساعدت تولیت محترم این مهم راه اندازی شد.

وی بیان داشت: در این شرایط ما موظفیم کلیه اسناد را جمع آوری و ساماندهی نماییم و اسناد مهم را به صورت طبقه بندی شده ثبت و اسنادی که اهمیت چندانی ندارد، پس از کارشناسی و برگزاری نشست، کنار بگذاریم.

مدیر مرکز اسناد آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان اینکه لازم بود در این برهه عکس‌ها و فیلم‌های موجود در آستان مقدس به صورت نرم افزار ساماندهی و جمع آوری شوند، یادآور شد: این اطلاعات تنها مربوط به آستان مقدس هم نبود، بسیاری از اسناد در خارج از آستان مقدس قراردارد که باید اصل آنها جمع آوری شود یا این که تصاویری از آنها جمع آوری گردد.

حجت الاسلام نظری با عنوان اینکه امروز در حال جمع آوری اسناد آستان مقدس از مراکز مختلف هستیم، اظهار داشت: آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در دروه‌ای از تاریخ، تحت نظر اداره فرهنگ و اوقاف بود و اسناد قدیمی مالی، گزارشات و... آستانه در آنجا قرار دارد که باید اطلاعات آنها جمع آوری شود.

وی افزود: امروز اسناد آستان در دوران نخست وزیری گذشته، دوره‌های مختلف مجلس، مرکز اسناد ملی، استانداری قم... وجود دارد که اطلاعات آنها باید به آستان بازگردد و در سیستم نرم افزار آستان مقدس نگهداری شود.

فراخوان تولید آثار علمی، فرهنگی  هنری «در محضر بانو»

فراخوان تولید آثار علمی، فرهنگی و هنری در محضر بانو، در راستای معرفت افزایی زائران، مجاوران و کودک و نوجوان از سوی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) منتشر شد.

حجت الاسلام قاسمی، مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) با اعلام این خبر گفت: حضرت معصومه (س) و بصیرت در برابر دشمنان، حضرت معصومه (س) و پیروی از ولایت، حضرت معصومه (س) الگوی دختر مسلمان، حضرت معصومه (س) اسوه عفت و حیا، شخصیت و شأن حضرت معصومه (س)، نوجوانان انقلابی دیروز و امروز، شهدای نوجوان قم، الگوگیری از حضرت معصومه (س) در جنبش علمی، خادم معنوی حضرت معصومه (س) و آثار زیارت در سبک زندگی از موضوعات فراخوان می باشد.

وی افزود: این فراخوان در رشته های علمی، فرهنگی و هنری شامل مقاله، نشریه الکترونیک، وبلاگ، عکس، اینفوگرافی، فیلم کوتاه، کلیپ، فیلم نامه، طراحی، داستان، شعر و آثار هنری دیگر است.

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به برگزاری این مراسم در اوایل اسفندماه جاری افزود: علاقمندان برای شرکت در این برنامه، تا ۲۸ بهمن ماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) ارسال کنند.

مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) درباره داوری آثار گفت: برای داوری این آثار، ۲۰ داور از کارشناسان تبلیغی و کارشناسان گروه کودک و نوجوان حضور دارند و آثار دریافتی را بررسی می‌کنند.

کد N681443

وبگردی