آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

زارعان: آثار دستاوردهای لیزی به‌زودی در صنعت قابل مشاهده است

زارعان: آثار دستاوردهای لیزی به‌زودی در صنعت قابل مشاهده است

معاون سازمان انرژی اتمی گفت که به‌زودی شاهد آثار دیگری از فعالیت و دستاوردهای کشور در حوزه لیزر در سایر صنایع به شکل عملیاتی خواهیم بود.

علی اصغر زارعان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران گفت که این نمایشگاه اقتدار ایران اسلامی را در حوزه لیزر در منطقه و در بین کشورها و در سطح جهان بروز و ظهور داده است.

وی ادامه داد: ان‌شاء‌الله سال 1394 آثار فعالیت‌ها در عرصه این فن‌آوری‌ به طور عملیاتی در صنایع دیگر بیش از پیش دیده خواهد شد و به لطف الهی موتور برخی از مراکز دیگر از جمله در بُعد پزشکی و صنعتی شدت خاصی با همکاری‌ سایر ارگان‌ها به خود خواهد گرفت.

معاون صالحی درباره نقش سازمان انرژی اتمی در تجاری‌سازی فن‌آوری‌های نوین از جمله لیزر افزود: ما باید مرز دانش و تولید علم را از تجاری‌سازی جدا کنیم در غیر این‌صورت نیروی انسانی متخصص مجبور خواهند شد در مسیری غیر از تولید فن‌آوری و تکنولوژی قرار گیرند. تجاری‌سازی باید به شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خصوصی واگذار شود و متخصصان ما صرفاً پیرامون تولید علم و فن‌آوری تلاش کنند که خوشبختانه این مساله در دستور کار مرکز ملی لیزر قرار گرفته و مدیریت کلان سازمان انرژی اتمی این راهبرد را ترسیم کرده است.

زارعان با بیان این که نمایشگاه لیزر نسبت به اولین نمایشگاهی که در بهمن سال 88 برگزار گردید به لحاظ کیفیت و ارتقای فن‌آوری توام با گستره فعالیت‌ها ارتقای چشمگیری داشته است، افزود: دستاوردهای این مرکز درباره قطعات و المان‌های لیزری، منابع لیزرهای پیشرفته، پژوهش‌های لیزری که در زمینه‌های اپتیکی، لایه نشانی، لیزرهای دیسک، فیبر پالس کوتاه و هم‌چنین اسپکتروسکوپی و نانو متمرکز شده و این اقدامات با تلاش مضاعف و مدیریت جهادی متخصصان بی‌ادعا و گمنام عملیاتی شده که می‌توان به لیزرهای نیمه هادی همراه با خط تولید ایجاد شده آن به صورت بومی اشاره کرد.

او هم‌چنین به بعضی از لیزرهایی که در نمایشگاه اول با وات ضعیف بوده اشاره داشته که امروز رشد قابل توجهی مثلاً از 20 وات به 6000 وات رشد داشته است.

زارعان، در پاسخ به افت و خیزهای فعالیت‌های مرکز لیزر گفت: در سال 91 این مرکز یک فرصت‌سوزی داشته و اگر فواید این فن‌آوری و علم را دست‌اندرکاران می‌دانستند این فرصت‌ها از دست نمی‌رفت و همین‌طور که ملاحظه می‌کنید متخصصان مرکز لیزر تلاش کرده‌اند تا این عقب‌ماندگی جبران شود و به لطف خدا با این انسجام و همدلی و راهبرد ترسیم شده نسبت به صادرات این فن‌آوری گام‌های موثری برداشته شود.

انتهای پیام

کد N681121

وبگردی