آفتاب

اختلاف میان کردها بر سر منطقه سنجار

اختلاف میان کردها بر سر منطقه سنجار

دولت اقلیم کردستان عراق تلاش‌های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) برای تشکیل یک منطقه خودگردان و مستقل در سنجار را غیرقانونی خواند و از این حزب خواست تا هرچه سریعتر به تلاش‌های خود در این خصوص پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یکی از مسوولان حزب "اتحاد دموکراتیک" که از احزاب اقماری حزب کارگران کردستان ترکیه است، در پاسخ به نگرانی دولت اقلیم کردستان درخصوص تشکیل یک خودگردان در منطقه سنجار اعلام کرد که پ‌ک‌ک هرگز در این خصوص چنین تصمیمی نگرفته است و هر دو حزب همواره از اراده ملی مردم سنجار و حق آنها در اداره منطقه خود حمایت می‌کنند.

دولت اقلیم کردستان عراق روز گذشته با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق دارای نهاد تدوین قانون اساسی و قانون‌گذاری هستند و کردهای ایزدی و منطقه سنجار نیز برای خود نمایندگانی در پارلمان اقلیم کردستان، پارلمان عراق و شورای استان نینوا دارند، پس اتخاذ هرگونه تصمیم در رابطه با سنجار باید تنها از طریق نهادهای قانونی اقلیم کردستان و عراق صورت گیرد و نباید از راه غیرقانونی باشد و مداخله در این باره قابل پذیرش نیست.

در این بیانیه آمده است: تلاش‌های اقلیم کردستان عراق به منظور کمک به مردم تمام بخش‌های مختلف اقلیم کردستان است چه سنجار و چه دیگر مناطق کردستان عراق. این کمک‌ها به منظور تحکیم روابط میان مردمان کرد و ترکیب هرچه بیشتر جمعیت است نه مداخله پس به همین خاطر ما از حزب کارگران کردستان ترکیه می‌خواهیم تا هرچه سریعتر به تلاش‌های غیرقانونی خود در عراق پایان دهند.

در بیانیه صادره از سوی اقلیم کردستان عراق آمده است: دولت اقلیم کردستان در حال رایزنی با دولت فدرال عراق است تا طرح تبدیل منطقه سنجار به استان را به شکل قانونی به تصویب برساند و هرگونه مذاکرات در این خصوص با همکاری و مشارکت شورای استانداری نینوا صورت خواهد گرفت. شهرستان سنجار هم‌اکنون بخشی از استان نینوا است.

شورای استانداری نینوا در نشستی فوری با تلاش اخیر حزب کارگران کردستان ترکیه برای تشکیل یک منطقه خودگردان در سنجار مثل آنچه که در کردستان سوریه شاهد آن هستیم، مخالفت و آن را محکوم کرد.

رئیس فراکسیون برادری و همزیستی کردها در شورای استانداری نینوا اعلام کرد که سنجار از نظر قانونی، اداری و سیاسی متعلق به استان نینوا است و ما به حزب کارگران کردستان اجازه نمی‌دهیم که در امور استان‌ ما مداخله کند چراکه این مساله به آنها ارتباطی ندارد و تنها مردم سنجار و نینوا هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

یکی از اعضای کمیته روابط خارجی در حزب اتحاد دموکراتیک کردها که در نشست چند روز پیش حزب کارگران کردستان در سنجار شرکت کرده بود، هرگونه توافق مبنی بر تشکیل منطقه خودگردان در سنجار را تکذیب کرد و افزود: این نشست تنها با هدف متحد کردن ایزدی‌ها در سنجار تشکیل شد. خبر امضای توافق صحت ندارد و تنها از سوی برخی رسانه‌های خبری منتشر شده است.

یکی از رهبران ایزدی‌ها در سنجار نیز تشکیل هرگونه نهاد خارج از محدوده دولت اقلیم کردستان را محکوم کرد و از اربیل خواست سنجار را به عنوان یک استان‌ وابسته به اقلیم کردستان از نینوا جدا کند.

انتهای پیام

کد N681061

وبگردی