آفتاب
آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد:

فقه قدرت پاسخ به همه‌ سؤالات را دارد

فقه قدرت پاسخ به همه‌ سؤالات را دارد

قم - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه فقه و فقاهت قدرت پاسخ به همه‌ سؤالات را دارد، بر ضرورت ارتباط هر چه بیشتر مجموعه‌ دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی با حوزه علمیه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از محققان و پژوهشگران رشته معماری تهران، اظهار داشت: برای ما جای خوشحالی دارد که اسلام، به ویژه فقه در این زمینه‌هایی که برای شما سؤال وجود دارد اصول، ضوابط و کلیاتی ارائه کرده که ما می‌توانیم در پرتو آن‌ها جزئیات را هم جواب بدهیم.

وی با بیان این‌که جوهره‌ و خاصیت فقه شیعه این است که در مواردی به صراحت ورود پیدا کرده و گفته این واجب، مستحب، حرام یا مکروه است، ‌گفت: البته فقه در جاهایی هم ورود پیدا نکرده، چون به اختلاف شرایط، زمان‌، اشخاص و امکنه تغییر پیدا می‌کند که از آن به منطقة الفراغ تعبیر می‌کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ‌ فقیه باید در این موارد هنر فقاهت خود را نشان بدهد و مناسب با خصوصیاتی که وجود دارد از حیث زمان، مکان، اشخاص، آب و هوا و همه‌ شرایطی که دخیل در حکم است ورود پیدا کند و نظر بدهد.

وی با اشاره به اینکه کنار فقه باید علوم دیگر مثل تاریخ هم مطرح باشد، گفت: فقیه بی‌نیاز از مراجعه به تاریخ نیست اما می‌توان با قاطعیت گفت که فقه و فقاهت قدرت پاسخ به همه‌ سؤالات را دارد.

ساختمان‌ها و مغازه‌های اطراف مساجد باید با شأن مسجد سازگار باشند

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: درست است که در مساجد بزرگ اجتماعات عظیم، شکوهی برای مسلمین ایجاد می‌کند ولی فوق این اثر اجتماعی و سیاسی، اصلاً اسلام می‌خواهد مسلمین با مسجد ارتباط داشته باشند.

وی با بیان این‌که برای اهالی هر محله باید دسترسی به مسجد آسان باشد، ابراز کرد: اگر بنا باشد برای نماز صبح یک ساعت راه بروند تا به مسجد برسند تعداد کمی موفق به حضور در مسجد خواهند شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که مساجد در اسلام از حرمت ویژه‌ای برخوردار هستند، اظهار داشت: اینکه در کنار مسجد، محلی قرار دهند مثل سینما، اصلاً با شئون مسجد سازگاری ندارد و در روایات ما از اینگونه امور نهی شده است؛ ساختمان‌ها و مغازه‌های اطراف مساجد باید با شأن مسجد سازگار باشند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در آن زمان موضوع آپارتمان‌نشینی مطرح نبوده که سوال شود آیا طبقات بالا مثلا طبقه‌ دهم را می‌توان مسجد قرار داد یا نه، گفت: موضوع این مسأله مطرح نبوده و این را اکنون فقه باید پاسخ بدهد که آیا این کار جایز است یا نه.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که بحث معماری اسلامی منحصر به مسجد نیست، اظهار داشت: مناسب است کسانی که در رشته علوم انسانی می‌خواهند تحول ایجاد کنند این باب احکام مساجد و روایاتش را به صورت روشن و واضح جمع‌آوری کنند هرچند بیان تکلیف این روایات کار فقیه است.

کد N680948

وبگردی