آفتاب

6 وزیر و 54 کارمند ارشد عراقی متهم به فساد هستند

6 وزیر و 54 کارمند ارشد عراقی متهم به فساد هستند

هیات شفاف سازی که عالی‌ترین مرجع نظارتی عراق است از پرونده‌های فسادی خبر داد که مسوولان بلندپایه دولتی از جمله شش وزیر و 54 مدیرکل و کارمند عالی‌رتبه عراقی در آن متهم هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری شبکه العربیه، براساس گزارش هیات شفاف سازی عراق از جمله برجسته‌ترین اسامی این پرونده که متهم به فساد مالی هستند می‌توان به ایهم السامرائی وزیر سابق نیرو، عبدالفلاح السودانی، وزیر پیشین بازرگانی و حازم الشعلان، وزیر پیشین دفاع عراق اشاره کرد.

در کنفرانسی مطبوعاتی که شنبه به مناسبت پایان سال 2014 و با حضور تعداد وسیعی از رسانه‌های داخلی برگزار شد، این هیات خلاصه‌ای از فعالیت‌های اداره‌ها، مراکز و دفاتر خود در استان‌های مختلف عراق به جز اقلیم کردستان را ارائه کرد.

این گزارش شامل 17 هزار و 613 شکایت مربوط به فساد بود که 9147 مورد آن مربوط به سال 2014 است و تعداد پرونده‌های ارجاع داده شده به محاکم قضایی 4129 است و طی دو سال گذشته 1736 تن به فساد متهم شده‌اند.

مجموع مبالغ کلاهبرداری شده این پرونده‌ها بیش از 330 میلیارد دینار عراقی است که بخشی از آن پس گرفته شده و این هیات همچنان تلاش می‌کند مابقی این مبلغ را که بخشی از آن به خارج از عراق منتقل شده، بازپس بگیرد.

در این گزارش به تخلفات تعدادی از مسوولان بلندپایه عراقی از جمله معاون رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر و 9 وزیر عراق و 53 نماینده پارلمان این کشور از مجموع 328 عضو اشاره شده است.

در این گزارش به دلیل تسلط گروه‌های تکفیری بر استان‌های نینوا، الانبار و صلاح‌الدین از ماه ژوئن گذشته به فعالیت‌های مدیریت‌های این استان‌ها اشاره‌ای نشده است چراکه پس از ورود تکفیری‌ها به عراق تمامی نهادهای دولتی در این استان‌ها از جمله مدیریت‌ها و دفاتر تحقیق و بررسی هیات شفاف سازی تعطیل شدند و نتایج این مراکز در این گزارش سالانه درج نشده است.

انتهای پیام

کد N680855

وبگردی