آفتاب
تشییع پیکر زنده‌یاد صمد پل‌سنگی

وداع رادیویی‌ها با هنرمندی که صداقت و صراحت لهجه داشت

وداع رادیویی‌ها با هنرمندی که صداقت و صراحت لهجه داشت

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد صمد پل‌سنگی صبح روز 28 دی‌ماه با حضور هنرمندان فعال در اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو در ساختمان رادیو تهران در میدان ارگ به مقصد قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم که با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد، پیکر زنده‌یاد صمد پل‌سنگی در فضای باز رادیو تهران قرار گرفت تا هنرمندان فعال در صدای جمهوری اسلامی ایران، برای آخرین بار با این هنرمند با سابقه نمایش‌های رادیویی وداع کنند.

صدرالدین شجره از هنرمندان با سابقه رادیو و نمایش‌هایی رادیویی که سابقه دوستی او با زنده‌یاد پل‌سنگی بیش از 4 دهه بود با بیان اینکه این پایان راه همه ما است، گفت: متأثر و متأسفم زیرا الان وقت‌اش نبود که این اتفاق برای صمد بیفتد. من از 14 سالگی که در دبیرستان بودم صمد را می‌شناختم. او دیپلم گرفته بود و بعدها در منطقه 7 مسئول یک گروه هنری شد و وقتی من وارد رادیو شدم، او مدیر بخش جوان‌ها و کارگردان نمایش‌های رادیویی برنامه جوان را عهده‌دار بود. سوسن تسلیمی و سوسن فرخ‌نیاز از جمله دیگر هنرمندانی بودند که همزمان با هم در رادیو حضور داشتیم.

وی با اشاره به ادامه‌دار نبودن فعالیت زنده‌یاد پل‌سنگی در رادیو، یادآور شد: بعد از 20 سال دوری صمد از رادیو، به دعوت خود من به رادیو برگشت. صمد به لحاظ شخصیت انسانی همیشه برای من، انسان ارزشمندی بود. یکی از ویژگی‌های او این بود که در این 49 سالی که می‌شناختمش، هرگز دروغ نگفت. صراحت آذری بسیار شفافی داشت و خوش قلب بود. 

این کارگردان و بازیگر نمایش‌های رادیویی از صراحت لهجه، صداقت و علاقه به داشتن رفقای بسیار به عنوان برخی از ویژگی‌های زنده‌یاد صمد پل‌سنگی یاد کرد و افزود: البته بسیاری از دوستان پشت او را خالی کردند. تا قبل از چند ماه اخیر که صمد مبتلا به بیماری آلزایمر شده بود، هیچگاه ندیدم که دروغ بگوید و همین دروغ نگفتن باعث شد که بسیار تنها بماند. او در مقابل هر جریانی که دروغ بود، می‌‎ایستاد. 

شجره در پایان سخنان خود به بستری شدن زنده‌یاد صمد پل‌سنگی در خانه سالمندان هنرمند اشاره کرد و توضیح داد: خانه سالمندان هنرمند که از سوی خانه تئاتر و با کمک سازمان بهزیستی دایر شده است. اگر بعد از این هنرمندی به بیماری‌هایی این چنین مبتلا شد و بضاعت بستری شدن در جای دیگری را هم نداشت، با من در میان بگذارید تا بتوانیم آن هنرمند را در خانه سالمندان هنرمند بستری کنیم. 

اکبر زنجانپور کارگردان و بازیگر با سابقه تئاتر و نمایش‌های رادیویی هم در ادامه مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد صمد پل‌سنگی، بازیگران رادیو را در قیاس با بازیگران دیگر عرصه‌های هنری کشور بازیگران بهتری دانست و دلیل این امر را تولید زیاد در عرصه نمایش‌های رادیویی ذکر کرد.

وی ادامه داد: اما بازیگران نمایش رادیویی به ثروت و شهرت نمی‌رسند ولی در بیرون از رادیو هم ثروت وجود دارد و هم شهرت.

این هنرمند نمایش رادیویی از مسئولین خواستار معرفی هنرمندان و فعالان نمایش‌های رادیویی به فعالیت‌های هنری حوزه‌های مختلف شد. زنجانپور با اشاره به بهتر بودن زنده‌یاد صمد پل‌سنگی به عنوان بازیگر از خیلی بازیگران دیگر، تصریح کرد: نباید بگذاریم چنین هنرمندان در تنهایی به سر ببرند زیرا تنهایی افسردگی به همراه دارد و افسردگی باعث فراموشی می‌شود. این روزها افسردگی بلای جان بچه‌های نمایش رادیویی شده است.

وی در پایان سخنان خود آرزو کرد تا زنده‌یاد صمد پل‌سنگی در دنیای باقی پرده‌ها را کنار بزند و همین امروز وارد بهشت شود زیرا لیاقت‌اش را دارد.

منوچهری از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های با سابقه نمایش رادیویی نیز به عنوان آخرین سخنران مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد پل‌سنگی، از او به عنوان هنرمندی منضبط یاد کرد که یک ثانیه هم برای حضور در کار دیر نمی‌کرد.

وی تأکید کرد: صمد عاشق کارش بود و با تمام عشق کار می‌کرد. عاشقان کار در رادیو به دنبال ثروت نیستند ولی باید حداقل دستمزد این عاشقان کار رادیویی را پرداخت که متأسفانه این اتفاق هم نمی‌افتد. 

سپس پیکر زنده‌یاد صمد پل‌سنگی برای آرام گرفتن در خانه ابدی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

شهرام گیل‌آبادی از مدیران اسبق رادیو، دهقان‌نیری مدیر رادیو نمایش و هنرمندان و بازیگران اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو از جمله حاضران در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد پل‌سنگی بودند.

کد N680816

وبگردی