آفتاب

سفر نخست‌وزیر ژاپن به سرزمین‌های اشغالی

سفر نخست‌وزیر ژاپن به سرزمین‌های اشغالی

نخست وزیر ژاپن امروز (یکشنبه) و در بخشی از سفر منطقه‌ای خود وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود و با وزیر امور خارجه کانادا، هیات اعزامی سنای آمریکا و مقام تل آویو دیدار و گفتگو خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، این نخستین بار از سال 2006 است که یک نخست وزیر ژاپن به سرزمین‌های اشغالی می رود. پیش از شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، جان برد، وزیر امور خارجه کانادا روز جمعه به اسرائیل وارد شد. همچنین هیاتی 9 نفره از سنای آمریکا به ریاست جان مک کین، رئیس جدید کمیته نیروهای مسلح سنا در چند روز آینده وارد اسرائیل می‌شود.

شینزو آبه که در اولین توقف خود به مصر رفته با اعلام کمک مالی کشورش به کشورهای درگیر در جنگ با داعش و همچنین کمک به کشورهای خاورمیانه گفت: تمایلاتی برای همکاری با هدف توسعه مصر و ایجاد بستری برای برقراری ثبات در سراسر منطقه خاورمیانه وجود دارد. ژاپن قرار است 300 میلیون دلار به عنوان وام در پروژه‌هایی چون تولید برق و ساخت فرودگاه به مصر کمک کند.

آبه همچنین گفت: دولت توکیو بر این عقیده است که روزی فرا می‌رسد که می‌تواند فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد. برای دستیابی به چنین مهمی، ما باید از اسرائیل و فلسطین بخواهیم تا مذاکرات صلح را با راهکار "راه حل دو کشوری" از سربگیرند.

سفر آبه سرزمین‌های اشغالی دو هفته پس از آن صورت گرفته که کابینه اسرائیل برنامه‌ای را برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی با ژاپن و سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیون شکلی برای سه سال آینده تصویب کرد.

از سال 2006 تاکنون هیچ نخست‌وزیر ژاپنی به اسرائیل سفر نکرده اما ایهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل در سال 2008 و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل نیز مه 2014 به ژاپن رفته‌اند.

صدها تن از مقام‌های دولت ژاپن و رهبران و روسای تجاری از جمله برخی از مدیران کمپانی‌های بزرگ ژاپن در این سفر همراه شینزو آبه هستند.

در همین حال، جان برد که روز جمعه وارد تل آویو شده قصد دارد تا روز دوشنبه با نتانیاهو، رعد مالکی، وزیر امور خارجه فلسطین و سلام فیاض، نخست وزیر سابق فلسطین دیدار و گفت‌وگو کند.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در مقاله‌ای در روزنامه گلوب اند میل - چاپ کانادا- و همزمان با ورود وزیر امور خارجه کانادا به اسرائیل نوشت: جان برد باید از مردم فلسطین عذرخواهی کند.

وی در این مقاله جان برد را به خاطر حمایتش از اسرائیل به باد انتقاد گرفته و نوشت: برد باید به خاطر اقدامات تشویق آمیزش از اشغالگری وقیحانه و وحشیانه‌ اسرائیل و سیاست‌های آپارتایدی این رژیم از مردم فلسطین معذرت بخواهد. او باید به خاطر ناکامی درترغیب آزادی، شرافت و حقوق بشر و حمایت از نقض واضح و فاحش قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل عذرخواهی کند.

جان برد پیش از سفر به اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: کانادا به شدت برای روابطش با اسرائیل ارزش قائل است و به دنبال تقویت همکاری در زمینه امنیت، تجارت و دیپلماسی با اسرائیل است. دوستی ما بر مبنای ارزش‌های مشترک است و ما به این رویکرد برای دستیابی به آنچه که خواهانش هستیم ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N680719

وبگردی