آفتاب

وزیر کشاورزی پیشنهادی رئیس‌جمهور افغانستان در لیست اینترپل قرار دارد

وزیر کشاورزی پیشنهادی رئیس‌جمهور افغانستان در لیست اینترپل قرار دارد

وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری افغانستان برای پست وزارت کشاورزی در کابینه جدیدش به خاطر فرار مالیاتی در استونی در لیست تحت پیگیرد پلیس بین‌الملل (اینترپل) قرار دارد؛ حقیقتی که به گفته سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان وی از آن بی‌اطلاع بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وب سایت اینترپل "محمد یعقوب حیدری" 52 ساله را به خاطر فرار مالیاتی گسترده و اختلاس در استونی در پرونده‌هایی که به سال 2003 میلادی مربوط می‌شود، تحت پیگرد قرار داد.

"نظیف‌الله سالارزی"، یکی از سخنگویان اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت، دفتر ریاست‌جمهوری از اینکه حیدری مشکلات حقوقی داشته بی‌اطلاع بوده اما در رابطه با این موضوع در حال تحقیق است.

اگرچه حیدری سال‌ها در لیست تحت پیگردهای اینترپل قرار داشته اما در افغانستان به طور گسترده گزارش نشده و بسیاری از این مساله بی‌اطلاع بوده‌اند.

اشرف غنی که سال گذشته میلادی به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان سوگند یاد کرد و جایگزین حامد کرزای شد، متعهد شده است تا فساد گسترده را ریشه‌کن کرده و وزرایش را براساس توانایی‌ها و قابلیت‌هایشان انتخاب کند نه روابط‌شان.

دیده‌بان بین‌المللی شفاف‌سازی سال گذشته میلادی افغانستان را در بین کشورهایی که گرفتار فساد هستند در رتبه چهارم جهان قرار داد. این کشور در سال‌های گذشته در راس این فهرست قرار داشته است.

وزرای پیشنهادی اشرف غنی روز دوشنبه پس از سه ماه رایزنی با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت اعلام شدند. حیدری روز شنبه تایید کرد که در لیست تحت پیگرد اینترپل قرار دارد اما تاکید کرد که بی‌گناه است.

وی گفت: من هدف یک توطئه سیاسی قرار گرفته‌ام، هنگامی که وارد دنیای تجارت و سیاست می‌شوید، این مسائل رخ می‌دهد. این مالیات به من مربوط نمی‌شود بلکه شخصی باید آن را پرداخت کند که کمپانی را از من خریده و در استونی کار می‌کند.

فعالیت کنونی وی بر ساخت و ساز و فن‌آوری اطلاعات و همچنین تولیدات کشاورزی معطوف است.

انتهای پیام

کد N680425

وبگردی