آفتاب

تحلیل یک سایت از حضور لاریجانی و ناطق نوری در اجلاس جامعه مدرسین

تحلیل یک سایت از حضور لاریجانی و ناطق نوری در اجلاس جامعه مدرسین

نامه نیوز نوشت:

حضور علی لاریجانی و علی اکبر ناطق نوری در نهمین همایش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد، تمام توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد. حضور لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در این اجلاس با توجه به مقبولیت رئیس مجلس در جمع این روحانیون چندان مسئله عجیبی نیست اما حضور ناطق نوری به عنوان یک چهره سیاسی در این همایش سوالات فراوانی را در اذهان ناظران سیاسی ایجاد کرده است.

ناطق نوری بعد از مدت‌ها و شاید به جرات بتوان گفت بعد از 6 سال در یک همایش که شرکت کنندگان آن روحانیونی با وجهه اصولگرایی بود، شرکت کرد. « شیخ نور» بعد از حوادث سال 88 به دلیل سخنانی که احمدی نژاد علیه او و فرزندانش در مناظره با مهندس میرحسین موسوی زد، انتظار داشت تا دوستانش در جامعه روحانیت و اصول گرایان در حمایت از او وارد میدان شوند و از احمدی نژاد اعلام برائت کنند اما دوستان اصول گرای ناطق ترجیح دادند که سکوت کنند و احمدی نژاد را به ناطق نوری ترجیح دادند.

همین سکوت معنادار اصولگرایان باعث شد تا ناطق مسیر خود را از اصول گرایان جدا کند و قهری طولانی را با فضای سیاسی کشور در دستور کار خود قرار دهد. انتخابات 92 و پیروزی حسن روحانی و همکاری ناطق نوری با هاشمی رفسنجانی و خاتمی برای محقق شدن این معنا زمینه بازگشت رئیس سابق مجلس به فضای سیاسی کشور را فراهم کرد.

ناطق نوری بعد از انتخابات ریاست جمهور به فضای سیاسی کشور بازگشت اما همچنان جاده او با اصول گرایان یک طرفه بود. در این میان اصول گرایان به فکر بازسازی خود افتادند تا بتوانند بعد از دست دادن دولت یازدهم، مجلس دهم را در اختیار بگیرند.

اصول گرایان که عامل شکست خود را در انتخابات ریاست جمهور عدم وحدت می‌دانند تصمیم گرفته‌اند در انتخابات مجلس با ردای وحدت وارد کارزار رقابت با اصلاح طلبان شوند. همین وحدت برای رسیدن به مجلس دهم از ترس حضور دوباره اصلاح طلبان در قوه مقننه باعث شده است تا آنان با تندروترین افراد اصول گرا پشت میز بنشینند و دست وحدت به یکدیگر بدهند و به دشمن مشترک فکر کنند. همین مهم باعث شده است که محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در سخنانی بی سابقه بگوید:« اصول‌گرایان راهی به جز وحدت و ائتلاف ندارند. شخصیتی مانند آیت‌الله مصباح می‌تواند محور و چتر قرار بگیرد.»

شاید برای بسیاری از اصول گرایان از جمله اعضای حزب موتلفه تصور رهبری آیت‌الله مصباح بر جریان اصول گرایی یک فرض محال بود امابا ورق خوردن صفحه‌ای تازه از صحنه سیاسی کشور، مسیر تازه‌ای پیش روی پای اصول گرایان گشوده شد. از دست دادن قوه مجریه، درگذشت دو زعیم بزرگ این جریان یعنی آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی، حاشیه نشینی ناطق نوری ، باعث شده است تا جریان راست ایران برای بقا در فضای سیاسی ایران دست خود را به سمت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه امام خمینی و رهبر معنوی جبهه پایداری دراز کنند.

علت حضور ناطق نوری در همایش جامعه مدرسین حوزه علیمه قم را می‌شود در کنار همین استراتژی تازه اصولگرایان یافت. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از اصلی ترین رهبران جریان اصول گرایی است. جریانی که ریاست آن به عهده آیت‌الله محمد یزدی، رقیب اصلی آیت‌الله مصباح یزدی در جریان سیاسی ایران است.

حضور لاریجانی و ناطق نوری حاوی این پیام سیاسی است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دنبال رسیدن به یک جریان اعتدالی در کشور است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که اتفاقا مصباح یزدی نیز جزئی از آن است در این همایش پیام روشنی را به تمام گروه‌های اصول گرا مخابره کرد و آنهم دوستی با نیروهای اعتدال گرا در مقابل گزینه‌های تندرو است.

جامعه مدرسین قم که از مراجع معظم تقلید و علمای برجسته تشکیل شده است، به نظر می‌رسد روشی به غیر دیگر جریان‌های اصول گرایی را در دستور کار خود قرار داده است. دعوت از این دو چهره شناخته شده جریان اصول گرایی، حکایت از یک استراتژی بزرگ دارد.

به نظر می‌رسد اعضای جامعه مدرسین به ویژه آیت‌الله یزدی به دنبال سپردن نقش سیاسی برای این دو سیاستمدار اصول گرا است. به نظر می‌رسد جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، علی لاریجانی را همچنان یک رئیس مجلس مطلوب می‌داند و حاضر نیستند کسی از جریان اصول گرایی جای او را بگیرد.

مسئله مهم تر اما عطای رهبری سیاسی اصول گرایان به « شیخ نور» است. ناطق نوری با توجه به جایگاه سیاسی‌اش در فضای سیاسی کشور و همچنین سابقه طولانی‌اش در جریان راست ایران می‌تواند گزینه مطلوب جامعه مدرسین برای رهبری اصول گرایان باشد.

انداختن عبای زعامت اصول گرایان بر دوش ناطق نوری می‌تواند پاتک بزرگ جامعه مدرسین به تلاش‌های مصباح یزدی و جبهه پایداری برای رهبری اصول گرایان باشد.

حضور ناطق نوری بعد از سال‌ها در همایش اصول گرایان نشان می‌دهد که او نیز از بازی تعریف شده برای خود راضی است. ناطق همیشه دوست داشته است مرد پشت صحنه سیاست کشور باشد.

در کنار این معنا، جریان‌های سیاسی ایران، لاریجانی و ناطق را به عنوان نیروهای معتدل و مورد قبول تمام گروه‌های سیاسی کشور می‌دانند، کسانی که می‌توانند بار رهبری اصول گرایی را به دوش بگیرند .حضور این دو نیروی اجرایی و تازه نفس به عنوان رهبران تازه قوم، می‌تواند زمینه ساز تحول بزرگ در این جریان سیاسی را ایجاد کند

قطعا بعد از درگذشت رهبران اعتدال اصول گرایی این جریان باید به سمت افرادی برود که بتوانند جای این دو را در اردوگاه اصول گرایی پر کند و رفتن به سمت افرادی که جامعه سیاسی ایران آنها را به نام تندوری می‌شناسند می‌تواند زمینه ساز حذف بزرگ این جریان از فضای سیاسی کشور شود.

باید دید که « شیخ نور» و « فیلسوف سیاستمدار» در فضای آینده سیاسی ایران چه نقشی را بازی خواهند کرد و می‌شود از اجلاس نهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان جلسه آشتی کنان ناطق نوری با جریان اصول گرایی نام برد یا خیر؟17302

کد N680061

وبگردی