آفتاب

وزارت دفاع لیتوانی به دنبال آگاه‌سازی درباره مقابله با حملات خارجی

وزارت دفاع لیتوانی به دنبال آگاه‌سازی درباره مقابله با حملات خارجی

وزارت دفاع لیتوانی قصد دارد با توزیع کتابچه‌هایی شهروندان این کشور را در خصوص چگونگی واکنش به حمله یک کشور خارجی و بروز جنگ در این کشور آگاه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نشان دهنده نگرانی شدید لیتوانی نسبت به مداخله روسیه به عنوان همسایه این کشور در اوکراین و افزایش نقض حریم هوایی منطقه بالتیک توسط جنگنده‌های روسیه طی مدت اخیر است.

وزارت دفاع لیتوانی قصد دارد این کتابچه 98 صفحه‌ای را در چند روز آینده در این کشور منتشر کند. عنوان این کتابچه این است «چطور در وضعیت‌های دشوار و موارد بروز جنگ اقدام کنیم؟».

لیتوانی که اکنون یکی از اعضای ناتو به حساب می‌آید از سال 1940 تا 1991 جزو خاک روسیه به حساب می‌آمد.

جوزاس اولکاس وزیر دفاع لیتوانی در مصاحبه‌ای به رادیوی این کشور، گفت: چنین آگاه‌سازی‌هایی در لیتوانی بیش از هر زمان لازم است زیرا روسیه اقدام به تجاوز به همسایگانش بخصوص اوکراین کرده است.

این کتابچه توسط کارشناسان نظامی نوشته شده و در حال حاضر در وب سایت وزارت دفاع لیتوانی در دسترس است.

در این کتابچه همچنین توصیه‌هایی نسبت به نحوه اقدام در وضعیت‌های بلایای طبیعی، حوادث مهم و حملات تروریستی داده شده است.

افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در حوزه دریای بالتیک موجب شده برخی از مقامات این منطقه وضعیت فعلی را با جنگ سرد مقایسه کنند.

بخشی از مرزهای لیتوانی با منطقه کالینینگراد روسیه مشترک بوده و این منطقه میزبان پایگاه‌های نظامی مهم روسیه است.

لیتوانی همراه با کشورهای همسایه آن یعنی استونی و لتونی پس از استقلال یافتن در سال 1991 به سمت غرب گرایش پیدا کردند و در سال 2004 به ناتو و اتحادیه اروپا پیوستند.

ناتو معمولا بر فراز دریای بالتیک با جنگنده‌های خود گشت‌زنی کرده و در کشورهای عضو ناتو که در این منطقه هستند به طور دوره‌ای واحدهای نظامی خود را مستقر می‌کند.

انتهای پیام

کد N679983

وبگردی