آفتاب
با توانایی تولید پلوتونیوم مورد نیاز تسلیحات هسته‌ای

راکتور آب سنگین جدید پاکستان آماده بهره‌برداری شد

راکتور آب سنگین جدید پاکستان آماده بهره‌برداری شد

بنا به اعلام یک اندیشکده آمریکایی،‌ چهارمین راکتور آب سنگین پاکستان، در تأسیسات هسته‌ای خوشاب آماده بهره‌برداری است و به این کشور امکان تولید پلوتونیوم بیش‌تری را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از موسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا، آغاز فعالیت این راکتور که چهارمین راکتور آب سنگین پاکستان محسوب می‌شود به این کشور امکان می‌دهد تا مقدار بیش‌تری پلوتونیوم مناسب برای استفاده در تسلیحات هسته‌ای تولید کند.

ساخت و آغاز فعالیت این راکتور جزئی از برنامه طولانی مدت پاکستان برای افزایش تولید پلوتونیوم مناسب برای استفاده در سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود.

بنا به گفته دیوید آلبرایت،‌ بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رییس اندیشکده علوم و امنیت بین‌المللی، عکس‌های دیجیتالی که در 15 ژانویه توسط ماهواره‌ها با وضوح بسیار بالا از تأسیسات هسته‌ای خوشاب پاکستان گرفته شده است نشان می‌دهد که ساخت این راکتور آب سنگین پایان یافته و آماده بهره‌برداری است.

هم‌چنین به گفته آلبرایت، تشخیص آمادگی این راکتور برای آغاز به کار از طریق مواد تشکیل دهنده بخار خروجی از سیستم سرد کن این راکتور هسته‌ای بوده است.

هم اکنون زرادخانه هسته‌ای پاکستان با سرعت چشمگیری و بیش از دیگر کشورها در حال گسترش است و به نظر می‌رسد در حال حاضر پاکستان،‌ تسلیحات هسته‌ای بیش‌تری نسبت به هند در اختیار دارد.

آلبرایت هم‌چنین درباره تاسیسات هسته‌ای خوشاب پاکستان اظهار کرد: تاسیسات هسته‌ای خوشاب، واقع در 200 کیلومتری جنوب اسلام آباد ، تنها به منظور تولید پلوتونیوم مناسب برای استفاده در تسلیحات هسته‌ای ایجاد شده است.

او گفت:‌ تأسیسات هسته‌ای خوشاب از یک راکتور هسته‌ای آب سنگین و یک راکتور آب سنگین گرمایی دیگر با ظرفیت تولید 50 مگاوات انرژی تشیکل شده است که این دو راکتور در دهه 90 میلادی راه‌اندازی شد.

علاوه بر آن پاکستان تلاش خود را برای ساخت راکتورهای آب سنگین دیگر ادامه داد و دومین راکتور آب سنگین خود را در سال‌های 2000 تا 2002، سومی را در 2006 و نیز ساخت چهارمین راکتور آب سنگین خود را از سال 2011 آغاز کرد.

هم‌چنین به گفته آلبرایت، پاکستان تاکنون هیچگاه اطلاعاتی را در مورد راکتورهای آب سنگین خوشاب منتشر نکرده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ظرفیت تولید انرژی راکتور جدید آب سنگین حدود دو برابر دیگر راکتورهای آب سنگین تاسیسات هسته‌ای خوشاب پاکستان است.

انتهای پیام

کد N679533

وبگردی