آفتاب

انحلال پارلمان و اعلام دولت جدید هائیتی

انحلال پارلمان و اعلام دولت جدید هائیتی

رئیس‌جمهوری هائیتی با هدف کاهش ضررهای این کشور فقیر حوزه کارائیب از بحران سیاسی، از تشکیل دولت توافقی ظرف 48 ساعت آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، میشل مارتلی، رئیس‌جمهوری هائیتی در سخنرانی خود خطاب به معترضان ضد دولتی تاکید کرد که نظم را حفظ کنند و گفت که به رغم انحلال پارلمان وی می‌خواهد که کشور را به سمت برگزاری انتخابات جدید هدایت کند.

وی در جمع رهبران سیاسی و دیپلمات‌های خارجی گفت که نخست‌وزیر جدید سوگند خواهد خورد تا پس از آن بتواند از اختیارات اجرایی خودش برای تشکیل کابینه و برگزاری انتخابات استفاده کند.

مارتلی گفت: ضعف نهادها و خصوصاً ناکامی قانونگذاران ما دیگر نباید ادامه پیدا کند. لازم است که این ناکارآمدی‌ها سریعاً اصلاح شود چراکه بزرگترین ضررکننده این بحران سیاسی کشور هائیتی است.

سه سال است که در هائیتی انتخابات مجلس و یا شهرداری برگزار نشده و پارلمان هنوز به حد نصاب نرسیده و دوران قانونگذاران آنها به پایان رسیده است و میشل مارتلی با حکم اختیارات اجرایی، قدرت را به دست داشت. در شرایط عادی، نخست‌وزیر و مقام‌های انتخاباتی توسط پارلمان تایید می‌شوند.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با مارتلی تلاش‌های وی را برای دستیابی به توافق مذاکره شده ستود و از ناکامی پارلمان در تصویب قانون انتخاباتی پیش از انحلال انتقاد کرد.

مارتلی ماه پیش گفته بود که شهردار سابق پورتوپرنس را به عنوان نخست‌وزیر منصوب خواهد کرد و ترکیب کابینه جدید طی روزهای آینده اعلام می‌شود.

انتهای پیام

کد N679227

وبگردی