آفتاب

موافقت یک‌طرفه گروه "فجر لیبی" با آتش‌بس/بنغازی در کنترل ارتش/توافق بر سر تشکیل دولت

موافقت یک‌طرفه گروه "فجر لیبی" با آتش‌بس/بنغازی در کنترل ارتش/توافق بر سر تشکیل دولت

هیات سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که طرف‌های درگیر بر سر تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیده‌اند. در همین حال، نیروهای فجر لیبی از آمادگی یک طرفه خود برای آتش‌بس خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، هیات سازمان ملل در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه‌های درگیر بر سر تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند که این اقدام در چارچوب صلح سیاسی که با هدف برقراری ثبات در این کشور است، صورت می‌گیرد.

این هیات تاکید کرد که دو روز از مذاکرات با طرف‌های درگیر در لیبی پایان یافته است که شرکت‌کنندگان در جریان این مذاکرات، با عقب‌نشینی تمام شبه نظامیان مسلح از شهرهای لیبی موافقت کردند.

در این بیانیه آمده است که شرکت‌کنندگان در این مذاکرات روند اعتمادسازی‌ها را مورد بررسی و مناقشه قرار دادند که براساس آن، زندانیان از سوی دو طیف آزاد و مسیرهای بسته شده باز و آمد و شد همراه با امنیت در سراسر کشور تضمین می‌شود.

همچنین مذاکرات دیگر نیز ظرف هفته‌ جاری آغاز می‌شود که از تحریم‌کنندگان دور نخست و دیگر گروه‌های درگیر نیز دعوت می‌شود تا در آن حضور به عمل آورند.

همزمان رهبرانی از دو گروه "فجر لیبی" و "الشروق" جمعه شب اعلام کردند که با آتش‌بس موافقت کرده‌اند اما این امر مشروط به این است که طرف دیگر به آن پایبند باشد.

آنها در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که برای گشوده شدن گذرگاه‌های امن تلاش می‌کنند تا کمک‌های انسانی ارسال شود و مجروحان و افراد مریض به مکان دیگر انتقال یابند و افراد محاصره شده از بنغازی و ککله و مکان‌های دیگری که شاهد تنش هستند، خارج شوند.

مسوولان فجر لیبی و الشروق اعلام کردند، در صورتی که آتش‌بس از سوی طرف دیگر نقض شود، با آن به صورت مناسب برخورد خواهند کرد.

آنها همچنین از جامعه بین‌الملل خواستند تا تلاش خود را برای جلوگیری از ورود نیروهای خارجی به لیبی انجام دهد و این اقدامات را محکوم کرده و آن را جرم به شمار آورد.

از سوی دیگر، یک منبع نظامی اعلام کرد که مناطق آزاد شده در شهر بنغازی کاملا تحت کنترل ارتش است.

این منبع نظامی عنوان داشت: احتمال دارد که دوره استقرار امنیتی در مناطق آزاد شده برای هر هفته تمدید شود.

وی تصریح کرد: حدود 4 هزار سرباز به صورت کشیک مامور شده‌اند و ایست‌های بازرسی ایجاد شده است.

انتهای پیام

کد N679159

وبگردی