آفتاب
عضو کمیسیون اجتماعی:

دانش باید قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد

دانش باید قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد

عضو کمیسیون اجتماعی گفت: در حال حاضر علم‎آموزی در کشور تئوریک بوده و نیاز بازار نیست.

عباس قائدرحمت در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: بی‎سوادی و کم‎سوادی سابقه تاریخی در کشور دارد که با پیروزی انقلاب، نهضت سوادآموزی انقلابی دیگر را در حوزه علم و دانش به وجود آورد و در همه جا کلاس درس ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: با این اقدامات کم‎سوادی به پایین‎ترین حد رسید اما به صورت مقطعی و نقطه‎ای بوده که حال نیز با وضعیت بالا رفتن آمار بی‎سوادی روبرو هستیم. باید این آمار به صورت نمودار دیده شده و آسیب‎شناسی کنیم و بررسی شود که در این راستا استقبال عمومی کم بوده یا اعتبار؟

قائدرحمت ادامه داد: در این زمینه آمار دقیقی نداریم ونمی‎توان علمی و دقیق تحلیل شود که چقدر افزایش یا کاهش داشته‎ایم. سواد تنها خواندن و نوشتن نیست. در حال حاضر دانش‎آموختگان را با کیفیت علم و سواد آنها می‎سنجند.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: دانش باید قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشد و صرفاً روی چند کاغذ نباید، علم باید نیاز بازارکار باشد. بحث بی‎سوادی باید به صفر برسد و تحصیلاتی نیز که به دست می‎آید نباید تئوریک باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر علم‎آموزی تئوریک بوده و نیاز بازار کار نیست. فارغ‎التحصیلان دیپلم و حتی دانشگاهی فاقد مهارت هستند. وزارت علوم و شورای عالی فرهنگی باید رشته‎هایی را گسترش دهند که نیاز روز باشند و علوم باید صحیح هدایت شود.

قائدرحمت خاطرنشان کرد: آموزش عالی و فنی و حرفه‎ای کشور باید یکپارچه عمل کنند؛ در حال حاضر دوره‎هایی را فنی و حرفه‎ای برای افراد تحصیل‎کرده برگزار می‎کند اما اگر از ابتدا این مهارت‎ها ارائه می‎شد بعد از چهار سال فرد مجرب و با مهارت وارد جامعه می‎شد.

عضو کمیسیون اجتماعی یادآور شد: متأسفانه متولیان امر وحدت و انسجام زیادی در این بابت ندارند؛ شورای عالی فرهنگی، مجلس، سازمان تعاون کار و رفاه اجتماعی و آموزش عالی باید با هم در این امر همکاری داشته باشند.

انتهای پیام

کد N679037

وبگردی