آفتاب

آمادگی ناتو برای استقرار نیروهای واکنش سریع/ قدرت‌نمایی روسیه در شرق

آمادگی ناتو برای استقرار نیروهای واکنش سریع/ قدرت‌نمایی روسیه در شرق

دبیرکل ناتو از توانایی این ائتلاف در استقرار فوری نیروها در هر زمانی و برای حمایت از متحدان در صورت وقوع حمله خبر داد و گفت که نیروهای واکنش سریع "سرنیزه" سال‌جاری مستقر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از اینترنشنال بیزینس تایمز، نیروهایی از هلند، نروژ و آلمان در مرزهای شرقی ناتو مستقر شده‌اند و به گفته ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، این نیروها می‌توانند از تمام متحدان در برابر تهدید حمایت کنند.

در همین حال روسیه 800 سرباز از ناوگان شمالی آلاکورتی در 50 کیلومتری مرز فنلاند مستقر کرده و مابقی نیروهای آن نیز به زودی مستقر خواهند شد. ناوگان شمالی روسیه در مجموع شامل 3000 هزار نیروی زمینی، 39 کشتی جنگی و 45 زیردریایی است.

استقرار نیروهای واکنش سریع "سرنیزه" ناتو بخشی از "طرح اقدام آمادگی" است که در جریان نشست ماه سپتامبر 2014 ولز تایید شد.

این طرح در واکنش به چالش‌های ناتو و متحدانش در مرزهای شرقی اروپا تدوین شد و بهانه آنها اقدامات تهاجمی روسیه و الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه عنوان شد. به گفته دبیر کل ناتو، چنین اقدامی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است.

ینس استولتنبرگ بر این باور است که "طرح اقدام آمادگی" باید در زمان معین به صورت کامل اجرا شود، چراکه نیروهای واکنش سریع و حضور فرماندهی و کنترل در شرق ائتلاف ناتو بسیار مهم است.

انتهای پیام

کد N678821

وبگردی