آفتاب

مادورو برای حل چالش‌های اقتصادی ونزوئلا به دنبال حمایت‌های خارجی

مادورو برای حل چالش‌های اقتصادی ونزوئلا به دنبال حمایت‌های خارجی

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حالی از سفر خود به هفت کشور جهان به کاراکاس بازگشت که اقتصاد متکی به نفت ونزوئلا با چالش‌های جدی مواجه شده و مردم قفسه‌های خالی فرودشگاه‌ها را برای پیدا کردن مواد اولیه خود جستجو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "نیکولاس مادورو،" رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سفر دو هفته‌ای خود، به کشورهای مختلف جهان برای کمک اقتصادی سفر کرد. این در حالی است که در ونزوئلا دولت برای جلوگیری از هجوم مردم به فروشگاه‌ها و غارت آنها سربازان را در مناطق مختلف مستقر کرد.

در همین حال برخی تحلیل‌گران معتقدند، این بحران فقط اقتصادی نبوده و برای اولین بار در 15 سال گذشته است که کشور همزمان دچار بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. 95 درصد درآمد ناشی از صادرات در ونزوئلا از صادرات نفت است. این در حالی است که در هفته گذشته قیمت هر بشکه نفت این کشور برای اولین بار از سال 2008 به زیر 40 دلار رسید.

نویسنده کتاب بیوگرافی چاوز در این باره می‌گوید: ایدئولوژی حقیقی چاوزیسم یک نکته بیشتر ندارد و آن قیمت نفت است. منتقدان دولت ونزوئلا بر مدعی اند اکنون که درآمد ناشی از نفت کاهش یافته تنها راه ماندن در قدرت کاهش دموکراسی از طریق کنترل بیشتر، سانسور بیشتر و سرکوب بیشتر است.

در این میان سفر اخیر مادورو به کشورهای روسیه، ایران، قطر، عربستان، الجزایر، چین و پرتغال توافق‌های اقتصادی برای این کشور در پی داشت که موثر بودن آنها هنوز مشخص نیست. با این حال موج ناامیدی اکنون سراسر ونزوئلا را فرا گرفته است.

انتهای پیام

کد N678453

وبگردی