آفتاب

عامل بیشترین مرگ‌های ناشی از خفگی در ایلام ‌چیست؟

عامل بیشترین مرگ‌های ناشی از خفگی در ایلام ‌چیست؟

‌مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی ایلام گفت: بیشترین علت مرگ ناشی از خفگی با گاز مونوکسیدکربن در استان استفاده از وسایل غیراستاندارد گرمایشی گازسوز است.

«مهدی نادعلی‌پور» در گفت‌وگو ‌با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام در مورد وضعیت گاز گرفتی در استان اظهار کرد: با شروع فصل سرما و استفاده زیاد مردم از وسایل گاز سوز در منازل و عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می‌شود که بسیار ضروری بوده که در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه با شروع فصل سرما گاز مونواکسیدکربن 5 نفر در استان را به کام مرگ کشانده است، افزود: سالم بودن، استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید‌کربن از دودکش باید به صورت جدی مود توجه قرار بگیرد.

ناد‌علی‌پور با اشاره به اینکه گاز مونوکسید کربن بدون رنگ و بو بوده، لذا تشخیص آن بسیار سخت است، خاطرنشان کرد: عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های بسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود.

مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی ایلام ادامه اداد: استفاده از آبگرم‌کن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلاء به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون انسان 250 برابر بیش از اکسیژن است و با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت می‌شود، تصریح کرد: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است.

نادعلی‌پور سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها چشم را از دیگر علایم مسمومیت با گاز عنوان و خاطرنشان کرد: اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود.

مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی ایلام با تاکید بر اینکه در برخی موارد دیده می‌شود، از پیک‌نیک پخت غذا برای گرم کردن استفاده می‌شود که این عمل کاملا اشتباه و خطرناک است، گفت: چند روز پیش دو جوان به دلیل استفاده از پک‌نیک گاز پخت غذا برای گرم کردن خود در داخل چادر جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید بیشتر در این زمینه به عموم آگاهی بخشی کنند، افزود: اطلاع‌رسانی مهمترین راهکار پیشگیری از حوادث ناشی از گاز است.

انتهای پیام

کد N678363

وبگردی