آفتاب
از سوی نشر مروارید/

«پرسه در خیابان‌های سرد» به قلم ناهید کبیری منتشر شد

«پرسه در خیابان‌های سرد» به قلم ناهید کبیری منتشر شد

ناهید کبیری تازه‌ترین مجموعه داستان خود را با عنوان «پرسه در خیابان‌های سرد» روانه بزار کتاب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناهید کبیری که در سال‌های گذشته بیش از هر چیز با فعالیت در حوزه شعر شناخته شده بود، تازه‌ترین اثر ادبی خود را در قالب یک مجموعه داستان کوتاه با عنوان «پرسه در خیابان‌های سرد» از سوی انتشارات مروارید روانه بازار کتاب کرد.

این مجموعه داستان طراحی جلد آن نیز به دغدغه سال‌های اخیر نویسنده یعنی مهاجرت اشاره دارد، شامل ۳۱ داستان کوتاه از این شاعر و نویسنده است که با توجه به حجم ۱۰۰ صفحه‌ای کتاب می‌توان میانگین سه صفحه برای هر داستان متصور بود که نشان از کوتاهی قابل توجه داستان‌های این مجموعه است.

کبیری استان‌های خود را به طور عمده با فضایی شاعرانه و با موضوع محوری عشق و آزادی تالیف کرده و بن بست‌های موجود در رسیدن این دو به هم را به تصویر کشیده است. داستان‌های این مجموعه نیز از منظر نثر و محتوا از این قاعده مستثنی نبوده و علاقه وی به شیوه خاصی از نگارش را می‌توان در آن ردیابی کرد.

برخی از عناوین داستان‌های این مجموعه عبارتند از پرسه در خیابان‌های سرد، در خانه چه می‌کنی آقای کارگردان، سرزمینی که دوست می‌داشتی، در نیمه‌های شب، بلیط یکطرفه، کاغذ دیواری پینوکیو، مسافر سی‌سی‌تی، مرغ سحر در دستگاه ماهور، اگر وطن به تو عادت کنم و...

در بخشی از داستان ابتدایی این مجموعه می‌خوانیم:

«کلمه‌ها مثل گنجشک بی‌قرار غروب اردیبهشت دور سرش پرپر می‌زدند و میل نوشتن شعر تازه‌ای را در نوک انگشت‌هایش بارور می‌کردند. با این که آقتاب بی‌رمق صبح بر شانه‌اش نشسته بود گرم نمی‌شد. هیچ وقت گرم نمی‌شد و بخار غلیظ رودخانه «تیمز» او را در فضای وهم آلود پلی که دو طرف خیابان را به هم می‌دوخت، مثل هیمه گم می‌کرد. تا به خانه برسد، آنقدر دیر شده بود که گنجشک‌ها از خیالش پریده بودند و مداد بی‌ثمر در میان انگشتانش به خوابی ژرف رفته بود.

شاعر، تبعیدی کلمه‌هایی بود که نه از تبار شعر آن روزهایش، بلکه از جنس دلتنگی‌های و حرف و سخن‌های این زمانه، به غربت ابدی او مهر رسانه‌ای زده بودند...»

ناهید کبیری در رشته علوم اجتماعی در مقطع لیسانس از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. دوره‌های بازیگری تئاتر و گریم را در ایالت جورجیا ی امریکا گذراند.

از آثار او می‌توان «یلدا، سپهر»، «لحظه‌ها در باد»، «آرزوهای پاییزی»، «غروبی‌ها»، «طرحی برای سنگ»، «طرحی برای سار»، «جمعه‌های بارانی»، «رویای شیرین»، «پیراهن آبی»، «مرا به بغداد نبرید»، «دامن‌ام را می‌تکانم از ابر» و «بي‌سرزمين» را نام برد.

مجموعه داستان پرسه در خیابان‌های سرد را انتشارات مروارید در ۹۹ صفحه و با قیمت ۷ هزار تومان منتشر شده است.

کد N678285

وبگردی