آفتاب
مراسم تحلیف 375 نفر از کارآموزان وکالت

نجفی‌توانا: سیستم قضایی مقتدر نیازمند کانون وکلای مستقل است

نجفی‌توانا: سیستم قضایی مقتدر نیازمند کانون وکلای مستقل است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: وکلا برای اجرای عدالت که مهمترین وظیفه آنهاست، باید قابلیت علمی و توانایی ذهنی داشته باشند و شأن وکالت را حفظ کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: وکلا برای اجرای عدالت که مهمترین وظیفه آنهاست، باید قابلیت علمی و توانایی ذهنی داشته باشند و شأن وکالت را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی نجفی‌توانا در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت که امروز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: امروز در دنیا وکالت به عنوان شغل برگزیده و شاخص معرفی شده و می‌شود و وکیل دادگستری به عنوان حافظ اجرای عدالت قضایی و اجتماعی در مسیر قانون، باید زمینه قانون‌گرایی و احترام به قانون را در جامعه فراهم کند.

وی افزود: وکیل دادگستری پس از اخذ پروانه وکالت دیگر متعلق به خود نیست و مسئولیت متفاوت و شاخصی دارد که این مسئولیت به حدی است که در ابعاد مختلف زندگی‌اش خودنمایی می‌کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که «قضات علی رغم وظیفه سنگینی که دارند، تحت تأثیر کیفیت دفاع وکلای دادگستری هستند» گفت: شما وکلا با روشن کردن ابعاد تاریک مسائل قضایی، قضات را برای اتخاذ تصمیم شایسته و منطبق با واقعیت راهنمایی و کمک می‌کنید.

نجفی توانا تصریح کرد: هرچه علم و توان و پایداری شما به قانون بیشتر باشد زوایای تاریک پرونده‌ها روشن‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که «اگر وکیل دادگستری نباشد اجرای عدالت ممکن نیست» گفت: یکی از وظایف شما وکلا دفاع از موکل است. البته تصور نکنید که شما فقط باید از افراد بی‌گناه دفاع کنید چرا که وکلای دادگستری از گنهکاران هم دفاع می‌کنند. گفته می‌شود که وکیل دادگستری از کلاهبردار دفاع کرده؟ چرا دفاع نکند. در واقع کلاهبردار قبل از این‌که مرتکب این جرم شود یک انسان حق‌گرا بوده است. چه کسی می‌تواند مدعی باشد که در طول زندگی خود مرتکب جرم نشده است. بنابراین شما وکلا هراسی از پذیرش پرونده‌ها نداشته باشید.

وی با بیان این‌که «دفاع وکلا از موکلشان باید در چارچوب قانون و با رعایت وجدان حرفه‌ای باشد» گفت: یکی از وظایف وکلای دادگستری دفاع از قانون است. چرا که قانون چراغ راه ماست و ما حافظ و امانتدارش هستیم. در واقع قانون ابزار اجرای عدالت و نظم‌پذیری در جامعه است. بنابراین کشوری موفق است که قانون تعیین کننده مواضع، اقدامات و اعمال حاکمیت و مردم باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که «باید برای اجرای عدالت که مهمترین وظیفه وکلاست آنها قابلیت علمی داشته باشند» خاطرنشان کرد: عرصه عدالت، عرصه مبارزه است و عدالت بدون مبارزه معنا ندارد و برای این‌که ما در این صحنه شکست نخوریم باید قابلیت علمی داشته باشیم.

نجفی توانا ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های وکلا توانایی ذهنی آنهاست. زبان و قلم دو سلاح اصلی وکلاست که با این دو سلاح آنها باید از لحاظ ذهنی توانایی لازم را داشته باشند. همچنین یکی دیگر از وظایف وکلا رعایت شأن و امانتی است که جامعه بر عهده آنها گذاشته است.

وی تصریح کرد: گرفتن پروانه وکالت ضمن این‌که یک امتیاز است یک امانت است و ما وکلا برای این‌که امین مناسبی باشیم باید شأن وکالت را رعایت کنیم.

نجفی توانا ضمن بیان شعار سیستم قضایی مقتدر، کانون وکلای مستقل، گفت: اگر سیستم قضایی وجود نداشته باشد وکالت معنا ندارد و تعامل ما با دستگاه قضایی و نیز تحقق این شعار زمانی میسر می‌شود که ما وکلا همه وظایف خود را بشناسیم. به عنوان مثال زمانی که به ما می‌گویند موبایل باید در محاکم خاموش باشد و یا از پرونده‌ها عکس نگیرید و یا احترام به قضا و... را باید بدانیم و رعایت کنیم.

وی با بیان این‌که «ما باید با قوای سه‌گانه تعامل داشته باشیم» ادامه داد: قوه مقننه برای تدوین و تصویب قوانین نیاز به تخصص ما دارد که حضور ما در این زمینه اکنون کم‌رنگ است و نیازمند حضور پررنگی هستیم. همچنین قوه قضائیه به ما نیاز دارد. زمانی که لایحه دفاعی را می‌نویسیم باید یادمان باشد که این لایحه نشان‌دهنده شخصیت علمی و حرفه‌ای ماست و این شخصیتمان است که ماندگار است نه پول. به عنوان مثال وکلای ناسالم مانند نارنجکی هستند که قدرت تخریب زیادی دارند اما سریع خاموش می‌شوند.

وی با اشاره به ماجرای وکالت وکیلی با مبلغ 32 میلیارد تومان، گفت: بنده راجع به این موضوع عنوان کردم که اسامی را در این زمینه به ما اعلام کنید که تا امروز اسامی اعلام نشده است.

نجفی توانا ادامه داد: تعامل وکلا با قوه مجریه ضمن این‌که می‌تواند به این قوه کمک کند بلکه می‌تواند حافظ اموال عمومی باشد.

وی با بیان این‌که «خانه اصلی ما ایران و خانه صنفی‌مان کانون وکلای دادگستری است» گفت: این خانه نیاز به مدیریت دارد. من غصه می‌خورم که با وجود 20 هزار وکیل در زمان انتخابات فقط 4 الی 5 نفر شرکت می‌کنند. شما جوانان بیایید و در انتخابات حضور داشته باشید.

نجفی توانا ضمن خوشامدگویی به محمدی معاون رئیس کل دادگستری استان تهران برای حضور وی در این مراسم، گفت: ما تا امروز همکاری خوبی با دادگستری استان داشته‌ایم و آقای محمدی قول‌های مساعدی به ما برای تعامل بهتر داده‌اند. البته ما هم وظایفی داریم.

بر اساس این گزارش در مراسم تحلیف امروز از نفرات برتر اول تا هشتم در دومین اختبار سال 93 تقدیر به عمل آمد که یکی از این نفرات که امروز پروانه وکالت خود را اخذ کرد دختر محمود علیزاده طباطبایی، عضو هیأت مدیره کانون مرکز بود.

انتهای پیام

کد N677836

وبگردی