آفتاب

لاریجانی: برخی سوءظن‌ها در مورد مذاکرات خودنگرانی بلاوجه در کشور ایجاد می‌کند

لاریجانی: برخی سوءظن‌ها در مورد مذاکرات خودنگرانی بلاوجه در کشور ایجاد می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمایندگان طرحی را دنبال می کنند که براساس آن اگر غرب اقدام به تحریم های جدید برعلیه جمهوری اسلامی کند، ایران در بحث فناوری هسته ای هر درجه ای از غنی سازی را که بخواهد، دنبال کند.

یه گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز پنجشنبه در سخنانی در دومین روز از نهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با بیان اینکه متاسفانه رفتار غرب در جریان مذاکرات اخیر تاسف بار بود، گفت: رفتار آنها نشان داد که غرب به سرکردگی آمریکا قابلیت حل این موضوعات را ندارد، البته این رفتارها و اقدامات در جمهوری اسلامی با هوشیاری رصد می شود .

وی افزود :گاهی اوقات در مورد مذاکرات هسته ای شاهد حدسیات و سوء ظن هایی هستیم که صحیح نیست و خود نگرانی های بلاوجهی در کشور ایجاد می کند.

او تصریح کرد : یکی از موضوعات مهم کنونی مناقشه هسته ای است گرچه در این مورد دوره هایی را سپری کرده ایم اما امروز در دالان مذاکرات هستیم که دوره حساس و سرنوشت سازی است.

وی با بیان این که در موضوع هسته ای دشمن به دنبال آن بود که ما دانش هسته ای را به دست نیاوریم و گاه تهدید نظامی نیز می شدیم گفت: مقاومت مردم و نظام باعث شد به دستاورد ملی هسته ای دست یابیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مذاکرات بسیار مهمی داریم و باید برخی اشکالات موجود در گذشته را رفع کرد تا دستاورد هسته ای کشور نیز حفظ و برخی مشکلاتی که برای ایران به وجود آمده است، حل شود.

وی گفت: در طول تاریخ پس از انقلاب در جنس مذاکرات، مهم تر از مذاکرات اخیر نداشته ایم و باید میزان همدلی و یکپارچگی داخلی کشور را افزایش دهیم و توجه به حفظ میراث هسته ای بسیار پرارزش است.

لاریجانی افزود: هر چه همبستگی ما در کشور بیشتر باشد اراده داخلی را نشان می دهد که بر سر چارچوب هایی که رهبر معظم انقلاب تبیین کرده اند، ایستادگی داریم.

وی بیان کرد: در آمریکا نیز برخی دسیسه گران به دنبال بر هم زدن مذاکرات هستند و گاهی نیز به دنبال گران فروشی هستند ولی ما باید مسیر روشنی را دنبال کنیم و رفتار آمریکا و غرب در مذاکرات اخیر تاسفبار بود و نشان داد که آنان قابلیت کافی برای حل موضوع را ندارند.

وی افزود: غرب باید از فرصت ایجاد شده درست استفاده کند و با چانه زنی و روحیه تاجرمآبانه، کلاهبرداری سیاسی نکند.

وی تاکید کرد: قطعا در مذاکرات سیاسی در مساله هسته ای، همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند انعطاف های به موقعی وجود دارد اما این گونه نیست که ایران در امر هسته ای دچار نسیان شود.

وی اضافه کرد: کشورهای غربی باید آگاه باشند که از فرصت پیش آمده باید استفاده لازم را ببرند و قطعاً با چانه زنی نمی توانند در مذاکرات هسته ای کلاهبرداری سیاسی کنند، زیرا موضوعات مطروحه و مسائل موجود، برای ایران کاملاً روشن است.

وی ادامه داد: این موضوع روشن است که در میان مسئولان ایرانی در مذاکرات سیاسی، انعطاف به موقع وجود دارد، اما قطعاً جمهوری اسلامی هیچ وقت دانش صلح آمیز هسته ای را کنار نمی گذارد.

لاریجانی افزود: باید در داخل کشور در حوزه سیاسی و اقتصادی انسجام داشته باشیم تا طرف های مقابل ما متوجه شوند که ایران آمادگی کافی برای ادامه راه خود را دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که در حوزه اقتصادی بیماری های مزمنی در اقتصاد کشور وجود دارد که ریشه تاریخی دارد، گفت: ورود نفت به زندگی اقتصادی ما به نحوی بود که نفت تبدیل به یک سرمایه تولیدی نشد بلکه جایگزین بودجه جاری کشور شد و به همین دلیل بخش جاری کشور فربه شد و به جای ایجاد چرخ تولید در کشور با پمپاژ پول نفت تکنولوژی های مختلف وارد شد.

**

لاریجانی ادامه داد: برخی سوء تدبیرها در کشور از نظر اجرایی شرایط کشور را غیرعادی کرد و پایین آمدن قیمت نفت تکان شدید اقتصادی است که همه آن مربوط به تحریم ها نیست و این امر به سوء مدیریت اجرایی نیز بر می گردد.

وی با اشاره به این که هشت برابر شدن رشد نقدینگی در کشور مشکلات فراوانی را به موجود می آورد و این به دلیل سوء مدیریت بود گفت: آن قدر استخدام ها و بودجه جاری را افزایش دادند که جایی برای کار عمرانی در کشور باقی نماند و سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبری نیز به درستی ابلاغ نشد.

لاریجانی اظهار کرد: اگر تکانی در قیمت نفت به وجود آید شاهد افزایش مشکلات اقتصادی هستیم و تنها راه برای عبور از این گردنه آن است که سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و رونق در تولید ایجاد کنیم.

وی همچنین بیان کرد: ایران و انقلاب اسلامی قربانی اصلی ترور است و کسانی که امروز جیغشان در مورد حملات تروریستی درآمده، روزی در برابر ترورهایی که در ایران می شد، سکوت می کردند.

رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه مسائل منطقه ای سهم مهمی برای نقش آفرینی ایران به وجود آورده، اظهار کرد: نقشی که ایران در مبارزه با تروریسم داشته نکته مهمی است و باید در مورد جریان های تروریستی که در منطقه به وجود آمده اند ریشه یابی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: عامل اصلی اقدامات منطقه سرویس های غربی و برخی کشورهای منطقه هستند و غربی ها در هر کشوری ورود پیدا کرده اند شاهد پیدایش جریان های تروریستی پس از خروج آن ها هستیم که در عراق و افغانستان شاهد این مساله بودیم.

لاریجانی با اشاره به دسیسه سرویس های اطلاعاتی برای ایجاد جریان های تروریستی، گفت: فرانسه و مجله کذایی آن ها که باز هم اقدام به توهین به پیامبر اسلام (ص) کردند یا نفهم هستند یا دلشان می خواهد که مسائل تروریستی در جهان ادامه پیدا کند.

رییس مجلس گفت: یکی از عوامل مهم مقاومت مسلحانه، تهدیدی است که شما برای مسلمانان ایجاد می کنید و رفتار، بیان و تحلیل غربی ها به جریان های تروریستی کمک می کند و کاری که اخیرا با نشر کاریکاتور اهانت آمیز به پیامبر اسلام صورت گرفت بزرگترین کمک بود تا جریان های تروریستی ادامه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: آن چه ما را از گردنه های سخت در ابتدای انقلاب نجات داد مدیریت امام راحل (ره)، حضور روحانیت در عرصه و همت مردم برای پاسداری از نظام بود که مزاحمانی چون بنی صدر و منافقین کنار گذاشته شده و سرکوب شدند.

وی اظهار کرد: جنگ یکی دیگر از گردنه های سخت نظام اسلامی بود و کشورهای غرب و شرق و کشورهای منطقه صف بسیار قوی را در مقابل ملت ایران ایجاد کردند و آمریکا نقش بسیار موثری در جنگ افروزی علیه ایران داشت که این آمار بر اساس تحلیل های رسانه ای دقیق به دست آمده است.

لاریجانی بیان کرد: در جنگ تحمیلی جریان وسیع منطقه ای برای پشتیبانی از صدام به وجود آمد اما آن چه باعث عبور ملت از گردنه دشوار جنگ شد هدایت امام راحل، نقش روحانیت و همبستگی نخبگان سیاسی کشور بود.

وی اظهار کرد: پس از جنگ برای بازسازی کشور و تقویت بنیه دفاعی کشور عملکرد خوبی داشته ایم و تجربیات بسیاری برای بازسازی و سرپا کردن اقتصاد کشور در زمینه دانش و فناوری داشته ایم که باعث شد وزن ایران در منطقه و صحنه بین المللی به نحوی شود که خطرات و تهدیدها را دفع کند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: امروز تهدید نظامی بالفعلی علیه ایران نمی بینیم و تهدیدات صورت گرفته نیز بیشتر یک ژست است و دشمن نمی تواند در برخورد نظامی با ایران کاری کند و در حقیقت در پس مناقشه هسته ای هم این نکته نهفته است که ایران تمامی طرح و برنامه های آن ها در منطقه را از بین برده است.

نهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه و علمای بلاد، از روز گذشته به مدت دو روز با موضوع 'نقش حوزه های علمیه و علمای بلاد در تبیین فرهنگ و اقتصاد اسلامی' در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم آغاز به کار کرد.

 

45503

کد N677713

وبگردی