آفتاب

مقابله جدی با تروریسم محور دیدار دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با مقامات ارشد عراق

مقابله جدی با تروریسم محور دیدار دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با مقامات ارشد عراق

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در ادامه دیدارهای خود با مقامات عراقی با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و وزیر خارجه عراق دیدار و در خصوص اوضاع این کشور و مبارزه با تروریسم با آن ها بحث و گفتگو کرد. وی همچنین اعلام کرد که کنفرانسی با حضور رهبران دینی و سیاسی عراق در مکه یا مکان دیگری تحت عنوان "مکه 2 " برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، "ایاد مدنی" دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در دیدار با "فواد معصوم" رئیس جمهور عراق ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی داعش تاکید کرد: هدف از سفر ما رسیدن به راهکاری برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در عراق از طریق آشتی ملی فراگیر و تقویت همبستگی و همکاری میان تمامی بخش‌های عراق است.

فواد معصوم نیز بر اهمیت نقش سازمان همکاری اسلامی در مقابله با تروریسم و تلاش برای ایجاد گفتگوها میان پیروان مذاهب و طوایف مختلف تاکید کرد و گفت: ما باید با تمامی روش های مختلف نه فقط نظامی بلکه از طریق مقابله با افکار تکفیری با داعش بجنگیم.

ایاد مدنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در بغداد دیدار و تاکید کرد: عراق ستون اساسی در جهان اسلام به شمار می آید و سازمان همکاری اسلامی تلاش می کند تا دیدگاه کشورهای مختلف منطقه را برای مقابله با چالش ها به هم نزدیک کند.

وی گفت: ما باید با کسانی که علیه اسلام دست به اقدامات می زنیم مقابله کنیم و به درگیری ها پایان دهیم.

العبادی نیز تاکید کرد: جهان اسلام با طرح خطرناکی مواجه است که هدف آن تقسیم عراق یا ایجاد درگیری های طایفه ای و مذهبی است. برای همین باید سازمان همکاری اسلامی و دیگر کشورها برای مقابله با آن تلاش کنند و ما امیدواریم که همکاری و هماهنگی میان مسلمانان افزایش یابد.

وی گفت: تلاش هایی برای برهم زدن امنیت در بیش از یک کشور وجود دارد و هدف آن ادامه درگیری ها میان ماست. همگان این خطر را احساس می کنند و برای مقابله با این چالش ها باید میان مردم کشورهای مختلف همبستگی ایجاد شود.

العبادی از سازمان همکاری اسلامی خواست تا با وجود شرایط کنونی منطقه نقش موثرتری را برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و مقابله با دودستگی ها ایفا کند.

ایاد مدنی همچنین با ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق نیز در بغداد دیدار کرد.

الجعفری در این دیدار گفت: عراق با حملات تروریستی داعش مواجه شده است که در کشتار افراد میان آنها تبعیض قائل نمی شود.این گروه تروریستی از سوریه به عراق منتقل شد اما تنها در مرزهای این دو کشور حضور نیافت بلکه به اروپا نیز منتقل شد و حادثه اخیر پاریس دلیلی بر این مسئله است.

وی با بیان اینکه نیروهای عراق به نیابت از جهان با داعش می جنگند، گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که سازمان همکاری اسلامی نقش فعالی را در یکپارچه سازی و هماهنگ کردن تمامی امکانات بشری و اقتصادی کشورهای اسلامی برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت ایفا کند.

الجعفری از ضعف حمایت جهانی از عراق در مقابله با تروریسم انتقاد کرد.

مدنی نیز در این دیدار از آغاز مقدمه‌چینی‌ها برای برگزاری کنفرانسی موسوم به کنفرانس " مکه 2 " با حضور رهبران مذهبی و سیاسی عراق در مکه یا مکان دیگر جهت پایان دادن به خشونت طایفه ای در عراق خبر داد و گفت: سازمان همکاری اسلامی، مرکزی را برای گفتگو میان مذاهب اسلامی مختلف تاسیس کرده است که فعالیت خود را در عربستان به زودی آغاز می کند.

وی گفت : کنفرانس مکه 2 با حضور رهبران شیعه و سنی عراق برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان مذاهب و طایفه های مختلف برگزار می شود. سازمان همکاری اسلامی برای ایجاد وحدت میان تمامی کشورهای اسلامی جهت مقابله با تروریسم و از بین بردن تروریست ها تلاش می کند.

ایاد مدنی در ادامه با سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق نیز دیدار و بر حمایت سازمان همکاری اسلامی از عراق تاکید کرد.

الجبوری نیز در این دیدار گفت: شرایط سخت عراق و کشورهای منطقه افزایش ارتباطات و همبستگی و همکاری همگان را می طلبد. عراق نیز در حال حاضر نیاز به حمایت جامعه جهانی از آوارگان دارد.

وی تاکید کرد: ما خواهان برقراری روابط با کشورهای دوست هستیم .

ایاد مدنی در سفر خود به عراق با آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان و لوئیس رافائل ساکو اسقف اعظم کلدانی های عراق دیدار کرده بود.

انتهای پیام

کد N677630

وبگردی