آفتاب
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد

ضعف چارت سازمانی در حوزه هیات علمی و پژوهشگران

ضعف چارت سازمانی در حوزه هیات علمی و پژوهشگران

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ضعیف بودن چارت سازمانی در حوزه هیات علمی و پژوهشگران، یکی از دلایل جذب و حفظ نیروی انسانی است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه کویر، دکتر عباس پرداختی دیروز (پنجشنبه)در نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب جنوب‌ شرق ضمن معرفی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به برخی مجلات این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تحقیقات کیفی در علوم سلامت، گام‌های توسعه، بهداشت و توسعه و گام‌های سلامت در پرستاری از جمله اقدامات این حوزه محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به فرصت‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مرکز تحقیقات سرطان، مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی، روابط بین‌الملل دانشگاه، شاخص علم سنجی، مجتمع بزرگ صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کرمان، مرکز رشد فناوری‌های سلامت و دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه از فرصت‌های بسیار مهم دانشگاه علوم پزشکی کرمان به شمار می‌روند.

پرداختی افزود: در زمینه روابط بین‌الملل تاکنون سخنرانی پروفسور زینکرناگل، برنده جایزه نوبل پزشکی، همایش چالش‌های نورولوژی و عقد تفاهم نامه پژوهشی با موسسه عضله شناسی پاریس، ارتباط ویدئوکنفرانس با اساتیدی از انگلیس، کانادا و آمریکا، پروژه مشترک درمان آلزایمر (فارماسیوتیکس و علوم اعصاب کرمان، کانادا و اصفهان)، مینی سمپوزیوم سرطان، مرکز تحقیقات لیشمانیا و پوست و همچنین از طریق هاب منطقه‌ای پایش ایدز برگزاری کارگاه‌های متعدد بین المللی با عنوان کرمان شهر دوستدار برنامه‌های پیشگیری از HIV/AIDS انجام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: برگزاری کارگاه از طریق ویدئوکنفرانس با دانشگاه ناتینگهام انگلستان و موسسه Cochrane در مورد مرور ساختار یافته اسکیزوفرنی که مرحله دوم آن در دی ماه برگزار می‌شود.

کرمان دارای رتبه نخست دانشگاه‌های خاورمیانه

وی اظهار کرد: در زمینه شاخص علم‌سنجی (وبومتریکس)، کرمان دارای رتبه نخست دانشگاه‌های خاورمیانه در شاخص depository و همچنین ثابت ماندن در رتبه هفت در سه دوره مداوم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

پرداختی به لزوم راه‌اندازی شرکت‌های داروسازی اشاره و تاکید کرد: راه‌اندازی هولدینگ دارویی، سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، به‌کارگیری نخبگان استان‌ها و اشتغال‌زایی بالا، جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی، فرآورده‌های زیست فناوری، داروهای شیمیایی(سامانه‌های جدید دارورسانی)، محصولات گیاهان دارویی، فرآورده‌های آرایشی–بهداشتی و تجهیزات پزشکی از طریق ایجاد شرکت داروسازی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی سپس در ادامه به چالش‌های پیش رو پرداخت و گفت: متاسفانه برخی رویکردها مبتنی بر اشخاص است به طور مثال در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رویکرد بالینی، مطالعات کوهورت، شاخص ESI ومعاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری، رویکرد فناورانه و محصول محور مشاهده می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین به شناسایی مراکز و منابع مالی خارج از دانشگاه اشاره کرد و افزود: مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیرخانه کمیته تخصصی مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شبکه‌های تحقیقاتی مرتبط در این زمینه کمک کننده هستند.

پرداختی ادامه داد: به علاوه صنعت، مرکز ثبت کارآزمایی بالینی، خدمات آزمایشگاهی، فنی و مشاوره‌ای، ستاد حمایت از نخبگان، وزارت بهداشت، خیرین سلامت، نیروهای نظامی و انتظامی، سازمان بهداشت جهانی و محصولات فناورانه و دانش بنیان هم از دیگر مراکز و منابع مالی خارج از دانشگاه به شمار می‌روند.

وی چالش‌ بعدی را جذب و حفظ نیروی انسانی عنوان و تاکید کرد: ضعیف بودن چارت سازمانی در حوزه هیات علمی و پژوهشگران، مهاجرت نخبگان، کم بودن دوره‌های تحصیلات تکمیلی، تخصص و فوق تخصص بالینی و کمبودهای تجهیزاتی علوم پایه و حوزه بالینی از مشکلات ما در جذب یا حفظ نیروی انسانی هستند.

پرداختی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان با دارا بود 400 نفر عضو هیات علمی، 16 هزار و 150 امتیاز و علوم پزشکی ایران با 900 نفر عضو هیات علمی، 18 هزار و 600 امتیاز کسب کرده است که نشان از توانایی و تلاش دانشگاه کرمان دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان به آینده‌نگاری و افق‌یابی هم اشاره و بیان کرد: هزینه‌های استراتژیک و آینده‌نگاری، زیر ساخت‌های پژوهشی، زیر ساخت‌های فناوری و محصولات دانش‌بنیان، آینده پژوهی و نشریات بین‌المللی جز موارد این بخش تعیین شده‌اند.

وی طرح نظام نوین ارائه خدمات سلامت را چاقوی دو لبه خواند و افزود: طبق ماده 116 قانون بودجه سال 1392، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند یک درصد تا سه درصد از اعتبارات خود را برای انجام امور پژوهشی و توسعه فناوری هزینه کنند ضمن اینکه در محوریت درمان، بهداشت و دارو در رویکرد فعلی وزارت آموزش و پژوهش مهجور خواهد ماند.

برگزاری نشست مراکز تحقیقاتی و درمانی کشور در کرمان

پرداختی خاطرنشان کرد: تشکیل دبیرخانه اجرایی مشترک حوزه پژوهش و فناوری در جنوب‌ شرق، سخنرانی اساتید و محققین برجسته بین الملل مدعو به شکل ویدئو کنفرانس، تجمیع خرید نرم افزار پایش پژوهش، ارتقاء وبومتری دانشگاه‌های قطب و گسترش پژوهش و فناوری با برگزاری کارگاه و دوره نظیر مدارس تابستانی و طرح‌های چند مرکزی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اسفند ماه سال جاری نشست تمام مراکز تحقیقاتی و درمانی زیر نظر "سازمان بهداشت جهانی" کشور در کرمان برگزار خواهد شد.

یادآوری می‌شود نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب جنوب‌ شرق کشور با حضور معاونین دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جیرفت، بم، کرمان، زابل و زاهدان در محل مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه کرمان برگزار شد.

انتهای پیام

کد N677595

وبگردی