آفتاب

کره‌شمالی بار دیگر به آمریکا و کره‌جنوبی هشدار داد

کره‌شمالی بار دیگر به آمریکا و کره‌جنوبی هشدار داد

کره‌شمالی رزمایش اخیر کره‌جنوبی و آمریکا را چالشی آشکار علیه درخواست پیونگ‌یانگ برای آرام کردن تنش‌ها میان دو کره خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، "سو سه پیونگ" نماینده کره‌شمالی در سازمان ملل هشدار داد که بن‌بست طولانی مدت با آمریکا و کره‌جنوبی می‌تواند به تقابل و دومین جنگ میان دو کره منجر شود.

کره‌شمالی روز شنبه اعلام کرده بود که مایل است در صورت انصراف آمریکا از برگزاری رزمایش مشترک سالانه با کره‌جنوبی آزمایش‌های موشکی خود را به حالت تعلیق در آورد، اما واشنگتن این پیشنهاد را تهدید پنهانی خوانده بود.

این مقام کره‌شمالی در یک نشست خبری در ژنو اعلام کرد: آمریکا اصرار دارد آزمایشات هسته‌ای و مانور نظامی مشترک دو مساله مجزا هستند و ربط دادن مهلت قانونی پایان دادن به آزمایشات هسته‌ای و مساله مانورهای مشترک واشنگتن- سئول غیرمنطقی است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این آمریکا و کره‌جنوبی در تاریخ 13 و 14 ژانویه رزمایش‌های مشترک نظامی را در دریای شرق کره‌جنوبی انجام دادند. این یک رزمایش دریایی مشترک بوده و چالشی آشکار برای درخواست کره‌شمالی برای خاتمه دادن به خطر جنگ و آرام کردن تنش‌ها میان دو کره است.

پیونگ یانگ تا به حال چندین مرتبه از این دو کشور خواسته تا به مانورهای گسترده دفاعی خود که از 40 سال قبل انجام می‌شود خاتمه دهند.

از سوی دیگر ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد که آمریکا همچنان پیشنهاداتی را برای همکاری سازنده و بهبود روابط با کره‌شمالی ادامه می‌دهد. البته وی این مساله را مشروط به تمایل پیونگ‌یانگ به اجرای تعهدات بین‌المللی دانسته بود.

وی گفت: متاسفانه کره‌شمالی همچنان این پیشنهادات را رد می‌کند و یا نادیده می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N677560

وبگردی