آفتاب

آبرسانی سیار به بیش از 80 بنه عشایر استان سمنان

آبرسانی سیار به بیش از 80 بنه عشایر استان سمنان

مدیر امور عشایری استان سمنان با اشاره به تداوم مشکل کم آبی در مناطق عشایری این استان، از آبرسانی سیار به بیش از 80 بنه عشایر استان سمنان خبر داد.

«حشمت‌الله جدیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، با اعلام این خبر، اظهار کرد: متأسفانه وقوع خشکسالی‌های پی در پی در این استان و کاهش بارندگی‌ها در مناطق عشایری استان باعث خشک شدن بسیاری از چاه‌های مالداری، چشمه‌ها و قنات‌های عشایری استان به‌ویژه در محدوده‌ی عشایر خارتوران شده است، از این‌رو عشایر استان در چند سال اخیر همواره با مشکل کم‌آبی روبرو بوده‌اند.

وی، با اشاره به تحویل تانکرهای 10 تا 20 هزار لیتری آب به اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان و برخی عشایر افزود: آن دسته از عشایر استان که با مشکل آب مواجه هستند می‌توانند از طریق این اتحادیه آب مورد نیاز و دام‌ها را تأمین کنند.

جدیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص نحوه‌ی پرداخت هزینه‌های این آبرسانی سیار، گفت: از آنجا که تانکرهای آب را جهاد کشاورزی استان تهیه و در اختیار تعاونی‌های عشایری قرار داده این آب در قیاس با استان‌های دیگر با بهای کمتری در اختیار عشایر استان قرار می‌گیرد و حدود 20 درصد کمتر از بهایی است که عشایر در استان‌های دیگر می‌پردازند.

وی ادامه داد: البته بهای آب متغیر است و بسته به حجم آب و میزان دوری و نزدیکی عشایر، آسفالت جاده یا خاکی بودن آن و چند مولفه دیگر دارد. معمولاً قیمت آب را متناسب با دوری یا نزدیکی راه دسترسی و براساس سنجش کیلومتر طی شده، حجم آب و... مولفه‌هایی از این دست محاسبه و در اختیار عشایر قرار می‌دهند اما به هر حال قیمت تمام شده آن برای عشایر در قیاس با دیگر استان‌ها بهای کمتری است و عشایر استان از این خدمات رضایت دارند. ضمن اینکه این بها از طریق کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شده است.

مدیر امور عشایری استان سمنان با اشاره به دیگر خدمات ارایه شده به عشایر این استان در چندماه اخیر، خاطرنشان کرد: عشایر استان در دو بخش تأمین آب و علوفه مشکلاتی در این فصل دارند که در این راستا علاوه‌بر تأمین آب مورد نیاز عشایر، با اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت، توزیع بالغ بر 10 هزار تن علوفه و...از این قشر مولد و زحمتکش حمایت شده است.

مدیر امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه جمعیت عشایری این استان بالغ بر 14 هزار نفر است، تصریح کرد: عشایر استان سمنان شامل یک ایل و 74 طایفه است. هم‌چنین این عشایر بالغ بر یک میلیون رأس دام دارند.

انتهای پیام

کد N677380

وبگردی