آفتاب

تحولات میدانی درگیری‌ها در عراق

تحولات میدانی درگیری‌ها در عراق

منابع خبری از کشته شدن یک فرمانده داعش در استان الانبار و 231 تروریست در نقاط مختلف عراق و همچنین پیشروی پیشمرگ‌ها در منطقه سنجار خبر دادند.

منابع خبری از کشته شدن یک فرمانده داعش در استان الانبار و 231 تروریست در نقاط مختلف عراق و همچنین پیشروی پیشمرگ‌ها در منطقه سنجار خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی المحیط، وزارت کشور عراق به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد، احمد الحیانی، یکی از فرماندهان تشکیلات تروریستی داعش به دنبال حملات هوایی نیروهای ائتلاف در روستای آلوس استان الانبار به هلاکت رسیده است.

بنا بر این گزارش: الحیانی به عنوان فرمانده جدید استان الانبار واقع در غرب شهر الرمادی فعالیت می‌کرد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز در مراسم استقبال از جان آلن، هماهنگ‌کننده ائتلاف ضد داعش با اشاره به لزوم افزایش حملات هوایی علیه پایگاه‌های داعش در عراق بر اهمیت حمایت‌های بین‌المللی از عراق تاکید کرد.

همچنین سرهنگ سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد: در عملیات نیروهای امنیتی عراق با حمایت نیروهای داوطلب مردمی و جنگنده‌های ارتش عراق و ائتلاف طی 6 روز گذشته نزدیک به 300 تروریست کشته و 33 تن دیگر زخمی شدند.

معن در ادامه گفت: نیروهای مختلف عراق 104 تروریست را در استان الانبار، 74 تن دیگر در استان صلاح‌الدین و 52 تروریست را در بغداد و مناطق اطراف آن و یک تروریست را در استان دیالی به هلاکت رساندند. این در حالی است که در درگیری‌های چند روز گذشته 33 تروریست دیگر در نقاط مختلف عراق زخمی شدند.

سخنگوی وزارت کشور عراق افزود: نیروهای امنیتی تا آزادی مناطق مختلف عراق و نابودی کامل گروه‌های تروریستی و پناهگاه‌های آنان به عملیات خود ادامه خواهند داد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نیروهای دولتی و قبایل عراق از چند ماه پیش عملیات پاکسازی را در استان الانبار آغاز کرده‌اند و شهر الرمادی مرکز این استان شاهد عملیات نظامی گسترده‌ای با هدف بازپس‌گیری مناطق تحت نفوذ داعش بود.

مهیب الراوی، استاندار الانبار گفت: عملیات گسترده‌ای از سوی نیروهای امنیتی و قبایل عراق با هدف بازپس‌گیری کنترل شهرهای مختلف الانبار از الرمادی آغاز شد و با پیشروی نیروها در الحوز و السجاریه به سمت مناطق دیگر پیشروی می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما شاهد ضعف آشکاری در صنوف شبه‌نظامیانی هستیم که اهالی استان الانبار آنها را طرد کردند و به زودی این شبه‌نظامیان از تمامی شهرهای استان الانبار بیرون رانده خواهند شد.

سرهنگ فاروق الجفیفی، فرمانده پلیس شهر حدیثه عراق نیز گفت: جنگنده‌های ائتلاف صفوف گسترده‌ای از اعضای داعش را در غرب استان الانبار بمباران کردند که منجر به هلاکت تعداد زیادی از آنان شد.

الجفیفی افزود: این مواضع در نزدیکی پل الفصیمی در غرب شهر حدیثه (واقع در 150 کیلومتری غرب الرمادی) هدف گرفته شدند. این نیروها خود را برای آغاز حمله‌ای گسترده در چند محور علیه شهر حدیثه آماده می‌کردند.

نیروهای امنیتی عراق با کمک نیروهای داوطلب قبایل این کشور و حملات هوایی ائتلاف با حملات گسترده تشکیلات داعش به دو شهر حدیثه و البغدادی مقابله کردند و بسیاری از عملیات‌های آنان را ناکام گذاشتند.

یک منبع امنیتی در فرماندهی عملیات استان الانبار نیز گفت: نیروهای عراقی با محاصره شهر الرطبه در 310 کیلومتری غرب الرمادی خود را برای یورش به این شهر و پاکسازی آنان از وجود اعضای داعش آماده می‌کنند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهای امنیتی و لشکر 29 ارتش عراق به همراه نیروهای داوطلب و با تایید نیروهای ائتلاف، شهر الرطبه را محاصره و تمامی راه‌های امدادی به داعش را مسدود کردند. این شهر به مرکز فرماندهی داعش تبدیل شده و چندین بار ساکنان این شهر ربوده شد و شهر به مرکز اخذ مالیات از خودروهای داخلی و خارجی استان و عراق که از اردن وارد می‌شوند، تبدیل شده است. همچنین در این شهر کشتار شهروندان بی‌دفاع در کنار قطع راه‌های ارتباطی و اینترنت ادامه دارد.

سعدد حرب مسعود، فرمانده گروه عملیات ویژه نیز گفت: صفوف گسترده اعضای داعش که از خاک سوریه در حال عبور از منطقه حصیبه در نزدیکی مرز عراق – سوریه بود، منهدم شد. این صفوف شامل بیش از 15 ماشین حامل سلاح و نیرو بود که توسط جنگنده‌های ائتلاف نابود شد.

همچنین ارتش عراق روز گذشته در عملیات نظامی در استان صلاح‌الدین دست‌کم 16 تروریست را به هلاکت رساند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، مسوولان عراق یک گوردسته جمعی شامل جسد 16 مرد را در منطقه‌ای در استان دیالی کشف کردند.

محمد امین حسن، قائم مقام شهر خانقین عراق نیز گفت: این اجساد درنزدیکی شهر کوباشی در فاصله 140 کیلومتری شمال شرق بغداد کشف شدند.

مسوولانی در بیمارستان خانقین که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: اجسادی که به بیمارستان منتقل شده‌اند، متلاشی شده و همه آنها با شلیک مستقیم به سر کشته شده‌اند.

امین حسن افزود: اعدام این قربانیان پیش از ورود نیروهای امنیتی عراق بر شهر و بیرون راندن داعش در ماه گذشته، انجام شده است.

هم چنین منابع خبری اعلام کردند نیروهای پیشمرگ کرد در منطقه سنجار استان نینوا با سه حمله تروریست‌های داعش مقابله و خساراتی را به این تروریست‌ها وارد کردند.

یک مقام نظامی کرد با اشاره به اینکه تروریست‌های داعش تلاش می‌کنند با حمله به صفوف اولیه نیروهای پیشمرگ آنان را از مناطق استراتژیک دور کنند، گفت: وضعیت امنیتی سنجار بسیار بهبود یافته و پیشمرگ‌ها نقاط استراتژیک و ارتفاعات مشرف به سنجار را به کنترل خود در آورده‌اند.

فرمانده عملیات میدانی در نیروهای پیشمرگ گفت: پیشمرگ‌ها کاملاً آماده و منتظر دستور حمله به پایگاه‌های داعش در منطقه سنجار هستند.

انتهای پیام

کد N677000

وبگردی