آفتاب

واعظی در دیدار با داوود اوغلو: ایران از بهبود روابط ترکیه با عراق استقبال می‌کند

واعظی در دیدار با داوود اوغلو: ایران از بهبود روابط ترکیه با عراق استقبال می‌کند

ایسنا نوشت:

وزیر ارتباطات و فناوری ایران در دیدار با نخست‌وزیر این کشور با تاکید بر نقش مثبت تهران برای ارتقای روابط ترکیه با همسایگان از جمله دولت جدید عراق، گفت: ما به تمامیت ارضی و یکپارچگی جغرافیایی، نژادی و قومیتی عراق معتقد بوده و به شدت مخالف تجزیه عراق هستیم.

محمود واعظی، نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور ترکیه با احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار واعظی ضمن تبریک عهده‌داری نخست‌وزیری ترکیه از نتایج سفر خود به به این کشور و مذاکرات صورت گرفته گزارشی ارائه و از پیشرفت قابل توجه روابط اظهار خشنودی کرد.

وزیر ارتباطات و فناروی خواستار ادامه حمایت‌های دولت جدید ترکیه از مناسبات نوین دو کشور شد که رهبران دو کشور بر اساس روحیه، تفاهم و فضای خوب که پس از ریاست‌جمهوری حسن روحانی ایجاد شده است.

نماینده ویژه ایران ضمن بررسی شرایط منطقه‌ای و بحران‌های موجود ناشی از گسترش تروریسم در منطقه گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم منطقه باید با رویکردی واقع‌گرایانه و همکاری‌های موثر و مثبت نسبت به این پدیده شوم که می‌تواند امنیت کل منطقه را به خطر اندازد همکاری داشته باشند.

او همچنین ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط ترکیه با همسایگان از جمله دولت جدید عراق استقبال کرده و در این راستا نقش مثبت خود را ایفا می‌کند.

واعظی گفت: همکاری‌های جدید الگوی مناسبی برای حل مساله سوریه است. ما به تمامیت ارضی و یکپارچگی جغرافیایی، نژادی، قومیتی عراق معتقد هستیم و تجزیه این کشور را به شدت رد می‌کنیم. درباره سوریه نیز چنانچه کشورهای اثرگذار با درک واقعیات صحنه این کشور تلاش کنند و برای رفع بحران و استقرار صلح و ثبات در سوریه اقدام کنند می‌توان از این مرحله عبور کرده و آینده سیاسی سوریه را به مردم این کشور واگذار کرد.

او ادامه داد: اختلاف سلیقه در پاره‌ای از موضوعات نمی‌تواند عزم و اراده دو کشور از توسعه مناسبات در کلیه سطوح را مانع شود.

همچنین داوو اوغلو در این دیدار گفت: ایران و ترکیه علاوه بر اینکه دو کشور همسایه و دارای اهمیت استراتژیک هستند این دو کشور در ابعاد جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. ما بایستی با تقویت پیوندها و اتحاد هر چه بیشتر الگویی برای کل منطقه خاورمیانه باشیم.

او گفت: منابع انرژی ایران را برای حضور در بازار داخلی ترکیه و انتقال گاز ایران را به اروپا از جمله اهداف مهم همکاری دو کشور ارزیابی کرد.

 

 

17231

 

کد N676915

وبگردی