آفتاب

کرج میزبان جشنواره‌های گل ایران/ استاندارد سازی فضای سبز به کمک نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

کرج میزبان جشنواره‌های گل ایران/ استاندارد سازی فضای سبز به کمک نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

جلسه مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طیبعی استان البرز و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج به منظور امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این دو سازمان برگزار شد.

مریم پور ابراهیم خبرآنلاین-البرز: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز هدف از امضای این تفاهم‌نامه را استاندارد سازی فضای سبز شهری اعلام کرد و گفت: نگرانی‌هایی در زمینه ایجاد فضاهای سبز بدون مطالعه و تبدیل آنها به چالش‌های محیط زیستی وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از متخصصین آموزش دیده در زمینه فضای سبز این نگرانی را برطرف ساخت و به طرح‌ها و عملیات‌های فضای سبز نگاهی مداوم و پویا بخشید تا امنیت‌خاطر شهروندان را در جهت حفظ محیط زیست و فضای سبز به وجود آورد.
نصرالله شمس‌آذر در ادامه از آمادگی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز در جهت تدوین برنامه‌های آموزشی مستمر برای تربیت کارشناسان در سطوح مختلف خبر داد و گفت: این برنامه‌های آموزشی تنها به اعضای این سازمان اختصاص ندارد بلکه ما از همه افراد فعال و علاقه‌مند در این زمینه استقبال خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج نیز در این جلسه با تاکید بر نقش مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه آموزش فعالان فضای سبز گفت: متاسفانه در حوزه فضای سبز شهری دانش فنی کافی در کشور وجود ندارد و دانشگاه‌‌ها مهندسین فضای سبز را بیشتر با دید معماری آموزش می‌دهند، این در حالی است که در حوزه فضای سبز باید یک دید کلی نسبت به نوع گیاه و اقلیم وجود داشته باشد و همه جوانب موثر بر فضای سبز در نظر گرفته شود. بنابراین ما به متخصصانی با عنوان »باغبان شهری« نیاز داریم که در این زمینه از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انتظار می‌رود تا درجهت تربیت باغبانان شهری گام بردارد.
عباس زارع در ادامه با اشاره به روند تبدیل کرج در گذر زمان از یک منطقه باغداری به منطقه‌ای شهری گفت: متاسفانه با ادامه این روند شاهد برهم خوردن موازنه اکولوژیکی این منطقه هستیم و علی‌رغم تلاش شهرداری‌ها و سازمان پارک‌ها و فضای سبز در جهت گسترش و حفظ فضای سبز شهری با توجه به سرعت رشد جمعیت همچنان فاصله‌ی زیادی تا نقطه مطلوب داریم.
وی افزود: در کرج و حومه حدود 2هزار و پانصد تا 3 هزار هکتار زمین کشاورزی یا مشجر داریم که با توجه به اینکه این باغات صرفه اقتصادی ندارند نمی‌توان به پایداری آنها در آینده امیدوار بود بنابراین باید با طراحی باغداری شهری به فعالیت این اراضی توجیه اقتصادی بخشید که در این زمینه‌ هم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با کمک سازمان‌پارک‌ها و فضای سبز شهرداری می‌تواند در حفظ فضای سبز شهری موثر باشد.
زارع در ادامه با توجه به تغییر چشمگیر پوشش سبز کرج در سال‌های اخیر موضوع محیط زیست و نقش انجمن‌های فعال در این زمینه را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: عدم رشد مناسب انجمن‌های محیط زیستی یکی از ضعف‌های موجود در استان است که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می‌تواند با رفع آن به وسیله تقویت این انجمن‌ها در جهت حفظ محیط زیست تلاش کنند.
وی اظهار داشت: از این پس پیمانکارانی که قصد همکاری با سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج را دارند باید ضمن اخذ صلاحیت از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از متخصیصین مورد تایید این سازمان استفاده کنند.
زارع با اشاره به آمادگی سازمان‌پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج برای پذیرش هرگونه نقد از اجرای طرحی با عنوان » هر مهندس یک ناظر فضای سبز« خبر داد و گفت: در این طرح به نقدهای منصفانه و تخصصی که از سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج صورت بگیرد جوایزی اهدا خواهد شد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به ظرفیت‌های مناسب موجود از تلاش این سازمان برای تبدیل کرج به شهر جشنواره‌های گل ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که کرج بتواند در فصول مختلف میزبانی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های گل را بر عهده بگیرد.

 

1717

کد N676847

وبگردی