آفتاب
آیت الله مکارم شیرازی:

حیات طیبه در گرو اقتصاد مقاومتی است/ مسئولیت سنگین علما

حیات طیبه در گرو اقتصاد مقاومتی است/ مسئولیت سنگین علما

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حیات طیبه مدنظر در قرآن در گرو اجرای اقتصاد مقاومتی است، گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی باید در تمام جزئیات زندگی جاری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح پنج‌شنبه در نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد با بیان اینکه مشکلات بشر از ناحیه اعمال خودش است، گفت: برخی مشکلات زنگ خطر و بیدارباش برای امت است که باید پیامدهای آن را با هشیاری بررسی و پیگیری کنید.

وی با اعلام اینکه دشمنان اسلام در چهار زمینه ایجاد خطر می‌کنند، گفت: امروز دشمن در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، نظامی و سیاسی علیه ملت‌های مسلمان برنامه ریزی می‌کند.

این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه قدرت ایران اسلامی سبب شده که دشمنان توطئه‌های نظامی و سیاسی را کنار بگذارند، اظهار داشت: آن چیزی که می‌تواند برای ما خطرآفرین باشد مسائل اقتصادی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه خطرات فرهنگی و اقتصادی نباید ما را مرعوب کند، گفت: وظیفه علما این است که در مقابل این مسائل با هشیاری چاره اندیشی کنند.

آیت الله مکارم شیرازی با طرح این موضوع که فرهنگ دو جنبه عام و خاص دارد، بیان داشت: دشمنان برای جنبه خاص فرهنگی اسلامی برنامه‌های خطرناکی دارند.

دشمنان به دنبال فاسد کردن اعتقادات و اخلاق جوانان هستند

وی با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال فاسد کردن اعتقادات و اخلاق جوانان این مرز و بوم هستند افزود: امروزه دشمن از طریق شبکه‌های مجازی انواع شبهه افکنی‌ها را به جامعه تزریق می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه یکی از خطرات امروز ترویج مذاهب و انسان‌های ساختگی است، گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌های داخلی با اهداف دشمنان اسلامی خواسته و ناخواسته همسو شده‌اند.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های استکبار جهانی تحریف معانی فساد در جامعه است، اظهار داشت: آنها بسیاری از منکرها را معروف و معروف‌ها را منکر جلوه می‌دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه روحانیون باید ادبیات و زبان جوان پسند داشته باشند، گفت: امروزه مسئولیت مهم علما احیای ارزش‌های اسلامی با زبان ساده و جذاب است.

ایجاد وابستگی اقتصادی با نفوذ و تهدید سیاسی از حربه‌های دشمن است

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از آسیب‌های جامعه مسائل اقتصادی است، گفت: در مسائل اقتصادی پنج مولفه تحریم، انحصارطلبی، ایجاد وابستگی، زندگی تجملاتی و مصرفی و اشاعه اسراف و تبذیر جامعه را تهدید می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه جوانان هوشمند و توانمند ایرانی با پیشرفت‌های مهم علمی دشمنان را در اهداف شوم خود ناکام گذاشتند، گفت: یکی از حربه‌های دشمنان ایجاد وابستگی اقتصادی با نفوذ و تهدید سیاسی است.

وی با انتقاد از اینکه زندگی تجملاتی و مصرفی ریشه بسیاری از مشکلات است، اظهار داشت: در کشوری که انواع و اقسام مشکلات اقتصادی دارد برگزاری جشن‌های عقد و عروسی با ۱۸ نوع غذا چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه زندگی تجملاتی اثرات سوء روانی دارد، گفت: زمانی کلام ما تاثیر دارد که اقتصاد مقاومتی را از خود و خانه‌های خود شروع کنیم.

مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه نباید نتایج اجتماعات روحانیون فراموش شود، گفت: باید برآیند و بازخورد این نوع نشست‌ها در بدنه جامعه جاری و احساس شود.

مفسر قرآن کریم با طرح این موضوع که در قرآن واژه طیبه و طیبات در ۱۲ موضوع به کار برده شده است گفت: حیات طیبه به معنای قناعت در زندگی است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها در نشر نتایج اجلاسیه همت به خرج بدهند، گفت: اگر می‌خواهیم به اقتصاد مقاومتی و خودکفایی برسیم نیاز به دو مولفه تلاش همگانی و قناعت داریم.

کد N676562

وبگردی