آفتاب
اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد

آیت‌الله مکارم شیرازی: باید به جنگ تهدیدات فرهنگی و اقتصادی برویم

آیت‌الله مکارم شیرازی: باید به جنگ تهدیدات فرهنگی و اقتصادی برویم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، گفت: باید خطرات فرهنگی و اقتصادی را جدی گرفت و به جنگ آن‌ها رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد اظهار کرد: خطراتی که در دنیای امروز از سوی دشمنان ما را تهدید می‌کند عمدتا چهار خطر فرهنگی، اقتصادی،‌ نظامی و سیاسی است؛ البته بیان این خطرات نه به معنی مرعوب شدن در برابر آن‌هاست، بلکه به معنای چاره اندیشیدن برای مقابله با آن‌هاست.

وی با بیان این‌که «خطر نظامی و سیاسی کم رنگ است»، ادامه داد: خطر نظامی به سبب قوت و قدرت کشور در مسائل نظامی خطر کمتری است، گزینه‌های که مرتب ما را تهدید می‌کردند روی میز است و به عقیده برخی زیر میز است، شاید حتی زیر میز نیز نیست؛ چراکه قدرت و قوت کشور به جایی رسید که این‌ها نمی‌توانند دم از حمله نظامی بزنند.

وی تصریح کرد: در مسائل سیاسی نیز به سبب سیاست‌های حکیمانه‌ که کشور، مسؤولان و رهبری در پیش گرفته‌اند، خطر سیاسی نیز بسیار مهم نیست؛ ولی خطر فرهنگی و اقتصادی وجود داشته و باید به جنگ با آن‌ها رفت، اصلاح کرد و در برابر آن‌ها ایستاد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که «فرهنگ دو معنی عام و خاص دارد» اظهار کرد: مجموعه مسائلی که هویت جامعه را تشکیل می‌دهد، معنی عام فرهنگ است؛ فرهنگ به معنی خاص نیز اعتقادات و اخلاق است که دشمنان این‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند و از تمام مسائل و امکانات استفاده می‌کند.

وی یادآور شد: اکنون انواع شبهه افکنی‌ها به وسیله‌ رسانه‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ از سوی دیگر دشمنان اصرار دارند که مذاهب ساختگی، عرفان‌های کاذب و مذاهب گمراه را تبلیغ، ترویج و حمایت کنند، وقتی دست به افراد فرق ضاله زده می‌شود، صدای کنگره آمریکا بلند می‌شود، دشمنان از این راه می‌خواهند عقاید مردم به ویژه جوانان را تضعیف کنند.

وی تأکید کرد: دشمنان از رسانه‌های مختلف نیز بهره می‌گیرند، متأسفانه برخی از رسانه‌های ما نیز در خواب هستند، وقتی گفته می‌شود که اینترنت را باید پاکسازی کرد تا بلای جان جوانان نشود، می‌گویند ما نمی‌توانیم جلوی پیشرفت را بگیریم و وقتی توسعه می‌دهند بیدار شده و می‌بینند که چه بمب خطرناکی در خانه‌ها نصب کرده‌اند.

مکارم شیرازی افزود: دشمن از رسانه‌ها حداکثر استفاده را می‌برد، همچنین به وسیله برنامه‌های مفسد و فاسد می‌خواهند اخلاق جوانان را بهم بریزد؛ دشمنان از راه‌های مختلف می‌خواهند فساد را گسترش بدهند، حتی می‌خواهند جای منکر و معروف را عوض کنند، کار به جایی می‌رسد که می‌گویند مگر بیرون بودن چند موی زن چه اشکالی دارد؛ نباید جامعه تسلیم شگردهای دشمنان اسلام شود.

وی افزود: شما بزرگان باید با برنامه‌های مختلف، ادبیات صحیح جوان‌پسند و دیگر مسائل مراقب جوانان باشید و آن‌ها را به سوی قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) سوق دهید؛ چراکه سرمایه اصلی ما نسل جوان است که اگر دشمن میان آن‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را از نظر اخلاقی و اعتقادی فاسد کند، سرمایه اصلی را از دست می‌دهیم.

وی به بررسی مسائل اقتصادی پرداخت و خاطرنشان کرد: دشمنان برای این‌که در مسائل اقتصادی ما را به زانو در بیاورند توطئه‌های مختلفی را چیده‌اند، برای نمونه تحریم، انحصارطلبی که نشان از بخل آن‌هاست را قرار داده است، البته به سبب وجود جوانان متخصص انحصارطلبی راهی برای پیشرفت ما شده است.

مکارم شیرازی افزود: ایجاد وابستگی اقتصادی از دیگر شگردهای دشمنان است، برای نمونه می‌گویند ما سوخت هسته‌ای شما را می‌دهیم، این یعنی شما به ما وابسته باشید تا اگر دست از پا خطا کردید و خلاف منویات ما عمل کرد جلوی سوخت گرفته شود تا محروم شوید؛ ‌وابستگی‌ها در مسائل مختلف از خطرات اقتصادی است که دشمنان می‌خواهند تحمیل کنند.

وی تشویق افراد به زندگی تجملاتی را از دیگر شگردها دشمنان برای به زانو در آوردن اقتصاد کشور عنوان و اظهار کرد: وقتی زندگی تجملاتی شد تحمل و اداره زندگی آسان نخواهد بود. دعوت به اسراف از دیگر مسائلی که دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد از آن بهره می‌گیرند؛ چراکه نتیجه آن وابستگی اقتصادی خواهد بود؛ اقتصاد مقاومتی که فرمودند نخست در خانه خودمان پیاده کنیم، خودمان زندگی ساده را شروع کنیم. باید از همه امکانات برای تحقق اقتصاد مقاومتی بهره گرفت؛ در این زمینه نیز به تلاش همگانی نیاز است.

انتهای پیام

کد N676500

وبگردی