آفتاب

خسروی: مدیریت صادرات زعفران منجر به ارزآوری پنج‌برابری می‌شود

خسروی: مدیریت صادرات زعفران منجر به ارزآوری پنج‌برابری می‌شود

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود زعفران به بورس بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ابوالقاسم خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان اظهارکرد: توجه به فرآیند زعفران از مرحله کاشت تا بسته‌بندی و صادرات و فرآوری آن می‌تواند درشکوفا شدن این شهرستان ثمره مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به توطئه نظام سلطه در کاهش قیمت نفت افزود: با توجه به این‌که ۹۰ درصد زعفران مصرفی دنیا در ایران تولید می‌شود، می‌توانیم با مدیریت و صادرات صحیح این محصول، ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.

وی گفت: برای وصل شدن زنجیره تولید تا صادرات زعفران، دولت می‌تواند با مدیریت در این محصول راهبردی، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سالانه در مجموع ۲۵۰ تن زعفران در ایران تولید می‌شود که ۲۰۰ تن آن محصول خراسان رضوی است. اما به دلیل نبود متولی خاص در بخش زعفران ایران بیشتر این محصول توسط دلالان به صورت فله‌ای به کشورهای خارج صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون با فروش فله‌ای زعفران توسط دلالان در سال ۳۵۰ میلیون دلار نصیب ایران می‌شود اما با بسته بندی مناسب و صادرات قانونی آن هم با نام جمهوری اسلامی ایران، این مبلغ به پنج برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این‌که «۹۵ درصد طلای سرخ جهان در ایران تولید می‌شود»، اظهار کرد: پس از سال‌ها کشت و تولید زعفران در کشور هنوز نتوانستیم بورس بین‌المللی برای صادرات زعفران راه‌اندازی کنیم.

خسروی ادامه داد: ورود زعفران در تالار صادراتی بورس کالا می‌تواند بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد و با صادرات بخش عمده‌ای از این تولید، کشور را از وابستگی به نفت نجات دهیم.

وی سطح زیرکشت زعفران را در ایران ۶۲ هزار هکتار ذکر و اظهار کرد: سطح زیرکشت زعفران در منطقه تربت حیدریه ۲۱ هزار هکتار با توان تولید ۷۵ تن زعفران خشک در سال است؛ لذا این شهرستان را به قطب تولید زعفران در کشور و دنیا تبدیل کرده است.

وی گفت: کشت زعفران باعث اشتغال بیش از ۲۰ هزار خانوار در شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در جنوب خراسان رضوی شده که باید به این موضوع با دید علمی نگاه نموده تا امکان ایجاد شغل مبنی بر توسعه بیشتر در کشور ایجاد شود.

خسروی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در زمینه زعفران گفت: برای برون رفت از مشکلات زعفرانکاران باید صندوق حمایت از زعفران به عنوان سرمایه ملی تشکیل و دست دلالان و سودجویان از بازار این محصول کوتاه شود.

انتهای پیام

کد N676328

وبگردی