آفتاب
در سفر دولت به استان بوشهر چه گذشت؛

تصویب 11طرح مهم توسط دولت در بوشهر/ریل‌های قطار همچنان به بندر نمی‌رسد

تصویب 11طرح مهم توسط دولت در بوشهر/ریل‌های قطار همچنان به بندر نمی‌رسد

بوشهر - در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، 11 طرح مهم زیرساختی در حوزه‌های مختلف در استان بوشهر به تصویب رسید ولی ریل راه آهن که یکی از آرزوهای دیرینه مردم بوشهر است، در طرح‌های مصوب دولت قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، بوشهر به عنوان مقصد دوازدهمین سفر استانی هیئت دولت یازدهم انتخاب شد و رئیس جمهور در یک سفر دو روزه برنامه‌های مختلفی را در شهر بوشهر داشت و اعضای هیئت دولت نیز به دیگر شهرستان‌ها رفتتند تا مشکلات نقاط مختلف استان بوشهر را از نزدیک بررسی کنند.

هر چند تعداد مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت‌های گذشته از 100 مصوبه هم بیشتر بود، اولین سفر دولت یازدهم به استان بوشهر دارای 11 مصوبه بود که این طرح‌ها با اعتبار بیش از 600 میلیارد تومان اجرا می‌شوند.

به گفته محمد شریعتمداری معاون امور اجرایی رئیس جمهور، سفرهای دولت تدبیر و امید به استان‌ها مصوبه‌محور نیست و تصمیم‌های نشدنی و یا تصمیم‌هایی که به زمان زیادی برای اجرا نیاز دارند در این سفر اعلام نمی‌شوند و پروژه‌های مناسب که می‌تواند اجرای آنها نیازهای مردم را رفع کند مصوب و اجرا می‌شود.

در گزارشی که خبرگزاری مهر پیش از سفر دولت به استان بوشهر منتشر کرد، تصویب منطقه آزاد بوشهر، توسعه راه‌های استان، اتصال استان بوشهر به راه‌آهن، رفع مشکلات اشتغال و بیکاری جوانان، ارائه تسهیلات برای صنایع و بخش کشاورزی، بهبود مبلمان شهری، توسعه بندر بوشهر و بهره‌مندی بیشتر مردم از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاه اتمی به عنوان مهمترین خواسته‌های مردم مطرح شد.

پیش از حضور هیئت دولت به استان بوشهر، استاندار بوشهر نشست‌هایی را با رئیس جمهور و معاونین وی و همچنین وزرا داشت و اولویت‌ها و نیازها و مشکلات استان مورد بررسی قرار گرفت تا طرح‌هایی که دولت توان اجرای آن را دارد مورد تصویب قرار گرفته و در سفر رئیس جمهور به بوشهر اعلام شود.

رئیس جمهور در نخستین روز سفر خود به بوشهر، در ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر حضور یافت و مصوبات سفر به بوشهر را اعلام کرد که بر اساس اعلام وی، 11 طرح با اعتبار ۶۰۳ میلیارد تومان در سفر دولت به بوشهر مصوب شد که در سال های ۹۴ و ۹۵ اجرایی می شوند.

در قالب این مصوبات طرح‌های بسیار خوبی در استان بوشهر اجرا می‌شوند ولی هنوز هم برخی از خواسته‌های مردم استان بوشهر از جمله اتصال به راه‌آهن سراسری مصوب نشده است.

بهبود وضعیت راه‌های استان بوشهر

رئیس‌جمهور با اشاره به اولین قدم برای توسعه استان بوشهر، گفت: اولین اقدام برای شهرستان بوشهر، ایجاد جاده خروجی برای شهر بوشهر است و انشاءالله مسیر جاده و خروجی دوم بوشهر سال آینده آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یازدهم و اوایل سال 96 این جاده را به اتمام برسانیم؛ چرا که این یکی از خواسته‌های مردم بوشهر در نظرسنجی‌ها و جلسه مشترک استاندار و وزرای دولت بوده است.

وی تکمیل فاضلاب بوشهر را یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام برای توسعه این استان معرفی کرد و گفت: من می‌دانم که در این سال‌ها، این پروژه در دست اقدام بوده است و بخش‌هایی از آن انجام گرفته و کارهای بزرگی نیز باقی مانده است و به اعتبار قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد که انشاءالله این طرح در طول چهار سال به اتمام می‌رسد که بخش اعظم آن در دولت یازدهم عملیاتی می‌شود.

لایحه بندر آزاد بوشهر به مجلس می‌رود

حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به تکمیل جاده‌های این استان، گفت: تکمیل باند سوم جاده برازجان ـ گناوه و باند دوم گناوه و دیلم از جمله طرح‌های در دست دولت است.

وی در ادامه گفت: در این سفر تصمیم گرفته شد که دولت منطقه آزاد تجاری بوشهر را به تصویب برساند که لایحه این امر تقدیم مجلس خواهد شد. منطقه آزاد تجاری بوشهر موجب توسعه کل استان خواهد شد.

تخصیص 460 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه صنایع بوشهر

رئیس‌جمهور با اشاره به بخش صنعتی استان بوشهر، گفت: برای بخش صنعت استان به بانک مرکزی ابلاغ شده است که از طریق بانک‌ها، 130 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و 330 میلیارد برای تکمیل طرح‌ها، تسهیلات ارائه دهد.

وی یکی دیگر از طرح‌های توسعه استان بوشهر را طرح گردشگری عنوان کرد و افزود: دو نقطه از این استان برای ساخت دهکده توریستی در نظر گرفته شده است و دولت قدم‌های لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های آن ایجاد خواهد کرد و ما از همه سرمایه داران، کارآفرینان و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه دعوت می‌کنیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: در این سفر 11 پروژه مهم با اعتبار 603 میلیارد تومان مورد تصویب دولت قرار خواهد گرفت که انشاءالله تفصیل آن در شورای اداری استان تشریح و به اطلاع مردم خواهد رسید.

توسعه بندر بوشهر به دو برابر ظرفیت فعلی

یکی از برنامه‌های بسیار مهم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بندر بوشهر بود که این طرح شامل سه پروژه است که پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در قالب این پروژه ها سرمایه گذاری انجام می شود.

این طرحها شامل پایانه کانتینری، پایانه مواد فله مایع و پایانه چند منظوره هستند که در جزیره نگین احداث خواهد شد؛ پایانه کانتینری با اعتباری معادل دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار احداث می شود و ظرفیت واردات و صادرات بوشهر را افزایش می دهد.

ظرفیت این پایانه ۶۰۰ هزار TEU کانتینر، ۶۰۰ متر طول و شش دستگاه گنتری گرین دارد، قرار است این پایانه ظرف مدت ۳۰ ماه ساخته شود.

همچنین پایانه مواد فله مایع با ظرفیت یک میلیون تن به طول ۲۲۰ متر ساخته می شود که دارای ۱۸۰ هزار متر مکعب مخزن و چهار دستگاه لودینگ آرم است که این پروژه نیز ظرف مدت ۲۴ ماه اجرا می شود. سرمایه مورد نیاز برای احداث این پایانه ۵۰۰ میلیارد ریال است.

پایانه چند منظوره نیز ظرفیتی معادل یک میلیون تن دارد و طول این مجموعه ۳۰۰ متر و شامل ۳۰ هزار متر مکعب سیلو و ۲۰ هزار SQM انبار است و در زمانی ۳۰ ماه احداث می شود و سرمایه  مورد نیاز برای اجرای این طرح نیز دو هزار میلیارد ریال است.

افزایش ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر

 رئیس جمهور با بیان اینکه نیروگاه تولید برق هسته اختصاصا در استان بوشهر قرار دارد، گفت: ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر از یک هزار مگاوات به سه هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

حجت‌لاسلام روحانی به ظرفیت‌های نیروگاه اتمی نیز اشاره و یادآور شد: نیروگاه اتمی بوشهر توسعه پیدا می کند و دو واحد دیگر فعال خواهد شد که ظرفیت آن از هزار مگاوات به سه هزار مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در ارتباط با توسعه نیروگاه اتمی بوشهر بیان داشت: دو واحد نیروگاهی جدید در استان بوشهر اجرا می شود که مقدمات کار انجام شده است و تفاهم با کشور سازنده نیز انجام شده است.

ریل‌های کوتاه قطار همچنان به بندر نمی‌رسد

یکی از خواسته‌های مردم استان بوشهر از رئیس جمهور، اتصال استان بوشهر به راه‌آهن بود که این طرح جزو مصوبات هیئت دولت اعلام نشد تا مردم این استان همچنان چشم‌انتظار این طرح باشند.

رئیس جمهور در ارتباط با راه آهن بوشهر اظهار داشت: در این سفر موضوع راه آهن را اعلام نکردیم چرا که هنوز به راه حل اساسی این موضوع نرسیده‌ایم ولی پیگیری جدی را در این زمینه داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه بوشهر باید به راه آهن شیراز متصل شود، خاطرنشان ساخت: راه آهن شیراز نیز زمانی با صرفه خواهد بود که به بندر متصل شود و باید راهکار مناسبی برای اجرای این طرح مهم بیابیم.

راهکارهای دولت برای توسعه اشتغال در استان بوشهر

اشتغال و رفع بیکاری نیز یکی از خواسته‌های مردم استان بوشهر بود که رئیس جمهور در این زمینه اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه کشاورزی و دریا و انرژی است که باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه اشتغال در استان فراهم شود.

وی ادامه داد: طرح‌های بسیار خوبی نیز در این سفر تصویب شد که این طرح‌ها در توسعه اشتغال استان بوشهر می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشند. اجرای منطقه آزاد و توسعه بندر بوشهر از جمله این طرح‌های مهم برای اشتغال است.

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید و پرورش آبزیان و همچنین بخش کشاورزی است که باید این صنایع در استان بوشهر توسعه یابد.

کد N676178

وبگردی