آفتاب

پایان مذاکرات ظریف و کری/ نشست معاونان وزیران خارجه از پنج‌شنبه‎

پایان مذاکرات ظریف و کری/ نشست معاونان وزیران خارجه از پنج‌شنبه‎

وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از ساعت ها مذاکرات فشرده به مذاکرات یک روزه خود در ژنو پایان دادند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جان کری و محمد جواد ظریف به منظور مذاکره در چارچوب مساله هسته ای و دستیابی به توافق جامع روز چهارشنبه پشت درهای بسته و برای دقایقی نیز در فضای آزاد در خیابان های ژنو با یکدیگر دیدار کردند.

این مذاکرات از پیش از ظهر روز چهارشنبه آغاز و تا پایان روز به طول انجامید. این گفت وگوها با حضور معاونان وزیران خارجه دو طرف برگزار شد.

وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر روز چهارشنبه در پایان دومین دور گفت وگوها برای دقایقی حدودا 15 دقیقه به خارج از هتل محل مذاکرات آمدند و با یکدیگر در حال پیاده روی گفت وگو کردند.

پیاده روی ظریف و کری در نزدیکی هتل محل مذاکرات که با حضور تعداد زیادی از محافظان و اعضای تیم های مذاکره کننده همراه بود، مورد توجه خبرنگاران و رسانه های گروهی مختلف حاضر در محل قرار گرفت.

این اقدام وزیران خارجه ایران و آمریکا در روند مذاکرات طی یک سال گذشته و حضورشان به طور مشترک در انظار عمومی بی سابقه بوده است. به طور عمومی وزیران خارجه سعی دارند رفت و آمد و گفت وگوهایشان از دید خبرنگاران و رسانه ها پنهان بماند. با این حال رفتار سیاسی و دیپلماتیک دو طرف در حال پیاده روی نشان می دهد که فاصله ها هم چنان باقی است.

مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا پیش از ظهر پنجشنبه

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه های دو کشور از قبل اعلام کرده بودند که مذاکرات دو جانبه وزیران خارجه یک روزه است. در عین حال مذاکرات از 25 تا 27 میان هیات های مذاکره کننده دو طرف در سطح معاونان وزیران خارجه، وندی شرمن، ویلیام برنز و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی دنبال می شود.

این مذاکرات از صبح روز پنجشنبه (ساعت 11 به وقت محلی) آغاز می شود.

قرار است معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 به سرپرستی سید عباس عراقچی و هلگا اشمید روز یکشنبه 28 دی ماه در ژنو با یکدیگر دیدار و آخرین تحولات و نتایج مذاکرات را بررسی کنند.

سفر ظریف به برلین، بروکسل و پاریس

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان در ادامه سفر اروپایی اش صبح روز پنجشنبه پس از ترک ژنو به برلین و بروکسل می رود و با فرانک والتر اشتاین مایر و فدریکا موگرینی وزیر خارجه آلمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اورپا دیدار می کند. ظریف هم چنین روز جمعه برای دیدار با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه راهی پاریس می شود.

مهم ترین محورهای مذاکرات ظریف در سفر به سه کشور اروپایی و دیدار با مقامات این کشور، بررسی آخرین تحولات مربوط به روابط ایران و اتحادیه اروپا و راه های پیش رو جهت تقویت همکاری ها و گفت وگو درباره مذاکرات هسته ای و ضرورت بهره برداری از فرصت استثنایی فعلی برای حل و فصل نهایی مساله هسته ای که بحرانی ساختگی از سوی برخی کشورهای غربی است.

هم چنین وزیر خارجه کشورمان در این سفر درباره ضرورت اجماع جهانی بر سر مبارزه اساسی و همه جانبه و بدون تبعیض با تروریسم و افراط گرایی و بررسی تحولات منطقه و ضرورت توقف حمایت های علنی و غیرعلنی برخی از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از گروه های تروریستی شناخته شده و خشونت طلب در جهت تقویت امنیت در منطقه و جهان به رایزنی می پردازد.

انتهای پیام

کد N676150

وبگردی