آفتاب

هشدار مدیر اجرایی هنگ‌کنگ نسبت به ایجاد هرج و مرج

هشدار مدیر اجرایی هنگ‌کنگ نسبت به ایجاد هرج و مرج

مدیر اجرایی هنگ کنگ همزمان با تلاش برای جلب حمایت از نخستین طرح سالانه سیاسی‌اش از زمان آغاز اعتراضات در این دولت‌شهر از سوی معترضان حامی دموکراسی، نسبت به بروز "هرج و مرج" هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این طرح سیاسی سالانه، نقشه‌ای کلیدی برای رهبران هنگ کنگ جهت اختصاص میلیاردها دلار از بودجه به مسائلی اقتصادی، رفاهی و سیاسی است.

اما حتی پیش از اینکه لئونگ چون اینگ، مدیر اجرایی فعلی هنگ کنگ در مجلس سخنرانی خود را آغاز کند، قانونگذاران مخالف با در دست دشتن پلاکاردهایی مبنی بر اجرای دموکراسی، کناره گیری وی را خواستار شدند. این قانونگذاران با در دست داشتن چتر زرد، نماد اعتراضات سال گذشته مجلس را ترک کردند.

در همین حال لئونگ خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از آنجایی که ما در پی اجرای دموکراسی هستیم باید براساس قانون عمل کنیم و در غیر این صورت هنگ کنگ به هرج و مرج کشیده می‌شود.

این مستعمره سابق انگلیس در سال 1997 طبق مدل "یک کشور ‌دو سیستم" به چین بازگردانده شد. طبق این فرمول هنگ کنگ یک منطقه خودمختار بوده و حق رای عمومی دارد. پکن انتخاباتی آزاد را برای مدیریت این شهر در سال 2017 در نظر گرفته است اما تاکید می‌کند که باید تمام کاندیداها را از فیلتر خود رد کند.

معترضان خواستار اجرای کامل دموکراسی، در بخش‌های کلیدی این شهر به مدت دو ماه در سال گذشته میلادی تحصن کردند و در این اعتراضات خود لئونگ شخصا یکی از موضوعات باعث خشم مردم هنگ کنگ بود.

لئونگ اکنون باید میزان محبوبیت خود را در بین مردمی افزایش دهد که می‌دانند تحت کنترل شدید پکن، توانایی این را نخواهد داشت تا گام مهمی برای اصلاحات دموکراتیک در این دولت شهر بردارد.

همزمان لئونگ باید اقداماتی را برای حل اختلافات و بهبود روابط با دولت مرکزی چین که اقتصاد هنگ کنگ کاملا به آن وابسته است انجام دهد و تضمین کند که اقتصاد این دولت شهر که انتظار می‌رود در سال جاری حدود 2 درصد رشد داشته باشد در مسیر ثابت خود بماند.

لئونگ در سخنرانی اخیر خود که خالی از نوآوری و ابتکار لازم بود بر مسائل روزمره مانند مسکن اشاره کرد و گفت، او در پی افزایش منابع طبیعی مانند زمین برای این مساله است.

انتهای پیام

کد N675934

وبگردی