آفتاب

تاکید معاون وزارت ارشاد بر حفظ وحدت در بین نهادهای قرآنی

تاکید معاون وزارت ارشاد بر حفظ وحدت در بین نهادهای قرآنی

مدیران ارشد قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشستی صمیمی ضمن بررسی زمینه‌های هم‌افزایی بر همدلی با یکدیگر تأکید کردند.

مدیران ارشد قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشستی صمیمی ضمن بررسی زمینه‌های هم‌افزایی بر همدلی با یکدیگر تأکید کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امروز هیأتی از مدیران ارشد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، ضمن حضور در سازمان دارالقرآن‌الکریم نشستی با رئیس و معاونان این سازمان برگزار کردند.

در این نشست پس از اظهار نظر طرفین در خصوص زمینه‌های موجود برای همکاری و هم‌افزایی در فعالیت‌های قرآنی دو مجموعه، مقرر شد نشست‌های کارشناسی برای رسیدن به تفاهم‌های مکتوب با معرفی نمایندگانی از سوی دو طرف تشکیل شود.

نمایشگاه، فضای آموزشی و کتابخانه تخصصی، امکانات مکان جدید دارالقرآن

در ابتدای این نشست «مهدی قره‌شیخلو» رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم ضمن اشاره به توسعه امکانات این سازمان در ساختمان جدید، به وجود نمایشگاه دائمی گنجینه قرآن با بیش از 7 هزار جلد قرآن غیر تکراری در این مجموعه اشاره کرد و افزود: کتابخانه‌ای با بیش از 7 هزار جلد کتاب تخصصی در حوزه مطالعات قرآنی و تجهیز فضای آموزشی و اسکان برای برگزاری اردوهای قرآنی شبانه‌روزی از دیگر امکانات این مجموعه است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک، فضایی فروشگاهی برای عرضه محصولات قرآنی سازمان دارالقرآن‌الکریم جهت رفع نیازهای مردم در محدوده میدان انقلاب اسلامی مهیا شود.

برخی قرآن‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن مجوز نشر ندارند

قره‌شیخلو همچنین ضمن اشاره به قرآن‌هایی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عرضه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه برخی از این قرآن‌ها دارای مجوز نشر نیستند قبل از برپایی نمایشگاه‌ها باید ناشران را برای اخذ مجوز از مرکز نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم در سازمان دارالقرآن‌الکریم توجیه کرد.

وی همچنین قیمت قرآن‌های نفیس عرضه شده در نمایشگاه قرآن را نیز بالا دانست و گفت: متاسفانه این قرآن‌ها بین 70 تا 170 هزار تومان عرضه می‌شوند.

برخی از ترجمه‌های فارسی قرآن دارای اشکال است

«احمد حاجی‌شریف» معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، اولین نفر از معاونان قره‌شیخلو بود که در این نشست به بیان نکاتی در زمینه چاپ و نشر قرآن کریم و ترجمه‌های فارسی و غیر فارسی قرآن کریم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه ترجمه‌های موجود قرآن کریم را می‌توان به سه گروه تقسیم‌بندی کرد، گفت: عده‌ای از این مترجمان کاملاً شناخته شده‌اند و اشکال عمده‌ای نیز در ترجمه‌های آنها وجود ندارد؛ اما ترجمه‌های جدیدی عرضه شده است که قابل بررسی است و باید اشکالات آنها برطرف شود.

وی دسته سوم موجود از ترجمه‌های قرآن کریم را ترجمه‌های دارای اشکال دانست و با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صدور مجوز ترجمه‌ قرآن است، از حجت‌الاسلام حشمتی معاون وزیر ارشاد در امور قرآن و عترت خواست تا از انتشار اینگونه ترجمه‌ها جلوگیری شود.

کتابت و چاپ داخلی قرآن کریم نیازمند حمایت است

حرکت به سمت استفاده از کتابت داخلی از قرآن کریم که به سبک رسم‌المصحف است و ضوابط مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز در آن مراعات شده است از دیگر درخواست‌های حاجی‌شریف از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بود.

وی با اشاره به وجود توانمندی در زمینه چاپ قرآن کریم در انواع مختلف آن در داخل کشور و مرقوم به صرفه بودن آن، از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد خواست تا از سفارش چاپ قرآن کریم به چاپخانه‌های خارج از کشور جلوگیری کنند؛ چرا که چاپخانه‌های ایرانی در صورت داشتن سفارش چاپ، خود را تقویت و به روزرسانی خواهند کرد و در نتیجه صنعت چاپ در کشور نیز از این طریق پیشرفت خواهد کرد.

خواستار استفاده از امکانات باسابقه‌ترین نهاد قرآنی جمهوری اسلامی هستیم

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی با سابقه‌ترین نهاد قرآنی جمهوری اسلامی است، گفت: ما امروز به اینجا آمده‌ایم تا ببینیم چه تمهیداتی باید بیندیشیم تا از امکانات یکدیگر به خوبی بهره‌مند شویم.

وی همدلی در بین نهادهای قرآنی را مبارک‌ترین اتفاق مورد انتظار دانست و گفت: باید با پرهیز از ایجاد تنش و اختلاف، مراقب حفظ وحدت در بین نهادهای قرآنی باشیم.

وی با اشاره به اینکه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در حوزه‌های آموزش قرآن کریم و به خصوص حفظ قرآن خواستار بهره‌مندی از تجربه سازمان دارالقرآن‌الکریم است، افزود: همکاری در حوزه چاپ قرآن کریم از دیگر خواسته‌های ماست چرا که قائل به تخصصی بودن معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن هستیم.

گرایش معاونت قرآن و عترت ارشاد به سمت تولیدات قرآنی هنری است

حشمتی گرایش مجموعه تحت مدیریت خود را در وزارت ارشاد، تولید محصولات هنری در زمینه قرآن کریم اعلام کرد و گفت: ما بنا نداریم کاری را که شما قبلا انجام داده‌اید از نو تأسیس کنیم و می‌خواهیم از همان فعالیت شما ولو به صورت مالی حمایت کنیم.

وی در این باره افزود: سازمان دارالقرآن نیز باید در زمینه نرم‌افزار و محتوای تولیدات هنری معاونت قرآن و عترت ما را یاری کند.

همکاری در زمینه صدور مجوز موسسات قرآنی و موضوع ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی از دیگر خواسته‌های هیات مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بود که توسط حجت‌الاسلام پروانه مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های قرآنی معاونت قرآن و عترت مطرح شد.

در پایان نیز علی‌اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر ترویج و تبلیغ معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به برگزاری هفته‌های قرآنی در هر استان، سازمان دارالقرآن را یکی از اعضای اصلی مشارکت‌کننده در این فعالیت نمایشگاهی اعلام کرد.

انتهای پیام

کد N675887

وبگردی