آفتاب

رئیس‌جمهوری ایتالیا استعفا کرد

رئیس‌جمهوری ایتالیا استعفا کرد

رئیس جمهوری ایتالیا امروز (چهارشنبه) از سمت خود استعفا و راه را برای انتخاب یک رئیس جمهوری جدید باز کرد؛ اقدامی که می‌تواند باعث یک سردرگمی سیاسی برای نخست وزیر باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جورجیو ناپولیتانو، 89 ساله رئیس جمهوری مستعفی ایتالیا در دسامبر 2014 اعلام کرد که می‌خواهد از سمتش پیش از پایان مدت فعالیتش در 2020 کناره گیری کند چون سنش زیاد داست.

وی را در سال 2013 متقاعد کردند تا پس از انتخاباتی که به بن بست سیاسی خورد، در سمتش بماند اما همواره این امکان وجود داشت که ناپولیتانو کناره گیری کند.

ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه از ناپولیتانو قدردانی کرد و وی مردمی توصیف کرد به اصلاحات تمایل داشت و در دوران ریاست جمهوری با مشکلات با هوشمندی برخورد کرد.

پارلمان ایتالیا قرار است برای انتخاب رئیس جمهور جدید ظرف 15 روز و با حضور 58 نماینده منطقه تشکیل جلسه دهد.

نامزدهای این پست شامل رومانو پرودی و جیولیانو آماتو، دو نخست وزیر پیشین ایتالیا، پیر کارلو پادوآن، وزیر اقتصاد، روبرتا پینوتی، وزیر دفاع و والتر ولترونی، شهردار سابق رم هستند.

این انتخابات یک ریسک برای نخست وزیر محسوب می‌شود که دولتش با راهنمایی ناپولیتانو به قدرت رسید.

همچنین کاندیدای منتخب باید آرای دو سوم قانونگذاران مجلس عوام و علیای پارلمان را به دست آورد و رنتزی 40 ساله باید تمام تلاش خود را برای انتخاب فرد درست انجام دهد تا این فرد منتخب بتواند به رنتزی کمک کند از اختلافات سیاسی عبور کند.

انتهای پیام

کد N675673

وبگردی