آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

کارنامه یکساله دولت در پایش و پویش استانی/سفرهای کاری یا ویترینی؟

کارنامه یکساله دولت در پایش و پویش استانی/سفرهای کاری یا ویترینی؟

در طول یکسال از آغاز سفرهای استانی دولت، کاروان تدبیر و امید به ۱۲ استان سفر کرده است. در گزارشی ضمن ارزیابی مثبت و منفی‌ها پایش و پویش استانی مروری بر وعده های رئیس جمهور در این سفرها خواهیم داشت.

خبرگزاری مهر- سرویس سیاسی:

۲۴ دیماه ۹۲ با سفر روحانی به استان خوزستان سفرهای استانی دولت یازدهم کلید خورد. سفرهایی که توسط نهاوندیان "پایش و پویش" نام گرفت.

نهاوندیان در مراسم تودیع و معارفه معاونت هماهنگی و پیگیری‌های نهاد ریاست‌جمهوری که در تاریخ ۱۱ آبان ماه برگزار شد از تغییر نام سفرهای استانی به  پایش و پویش استانی خبر داد و گفت: حیف است که اسم این برنامه‌ها را سفرهای استانی بگذاریم، چرا که استان‌ها با یک یا چند سفر آباد نمی‌شوند، بلکه باید جوشش درون‌زا داشته باشند.

محمود احمدی نژاد مبتکر نوع جدیدی از سفرهای استانی بود. سفرهایی که با استقبال مردم مواجه شد و یکی از دلایل حمایت مردم از وی در انتخابات ۸۸، همین سفرهای استانی بود. بطوریکه دور اول تا سوم سفرهای استانی احمدی نژآد با استقبال پرشور مردم مواجه بود اما این سفرها در دور چهارم رنگ و بوی انتخاباتی گرفت و به سوژه انتقادی دولت دهم تبدیل شد.

دولت جدید با بیان رویکردهایی مبنی بر اینکه؛ نباید تعهداتی در استان‌ها ایجاد کنیم که امکان تأمین آنها را نداشته باشیم، باید پروژه‌هایی را آغاز کنیم که خود آن پروژه بتواند خرج خود را تأمین کند، مدیریت انتظارات مردم و پرهیز از ایجاد توقعات غیرمنطقی، ضمن انتقاد از سفرهای استانی دولت گذشته تاکید داشت دور جدید سفرهای استانی در دولت تدبیر و امید سفر کاری است و نه تبلیغاتی.

نوبخت سخنگوی دولت پس از اولین سفراستانی رئیس جمهور با تشریح دستاوردهای این سفر، گفت: در این سفر به جای آنکه مردم در خیابان‌ها پراکنده شوند و به صورت یکطرفه شاهد سخنرانی رئیس جمهور باشند، ترجیح داده شد که گروه‌های مرجع که مبین نظرات واقعی مردم هستند اعم از عشایر، ایثارگران و کارآفرینان صحبت کنند و رئیس جمهور شنونده صحبت‌های آنان باشد. علاوه بر آن نیز قبل از سفر به خوزستان از نمایندگان استانی این استان مطالبات لازم مردم را دریافت کرده بودیم.

یکی از ویژگی های سفرهای استانی احمدی نژاد رفتن به چندین شهر یک استان و گرفتن نامه های مردمی بود بطوریکه در سه دوره اول این سفر دو میلیون و ۲۰۰ هزار نامه مردمی جمع آوری شد اما در دوره جدید، دولت در زمینه گردآوری و جمع آوری نامه های مردم یک نوآوری داشت و  سامانه ارتباطی ۱۱۱ را جایگزین دریافت مستقیم نامه های مردمی کرد.

ارزیابی سفرهای استانی دولت از نگاه نمایندگان

رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته در چندین نوبت در خصوص سفرهای استانی و اهمیت آن سخن گفته اند. ایشان در خصوص وعده های داده شده از سوی دولت در این سفرها به نکته مهمی اشاره دارند: "نكته لازمي كه بايد عرض بكنم، اين است كه مردم به اين وعده ها و به اين سفرهاي استانيِ پُربركت، حقيقتاً اميد بسته اند؛ كوشش كنيد اين اميدها برآورده شود. مبادا در هر بخشي از بخشها طوري عمل شود كه مردم احساس كنند كه اميدوار نيستند. "

در همین خصوص حجت الله درویش پور نماینده مردم ایذه و باغ ملک در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر استانی رئیس جمهور به استان خوزستان گفت: در این سفر رئیس جمهور بیشتر سخنرانی کردند تا اینکه تصمیمات مهم بگیرند و یا مصوبه ای در مورد شهرها داشته باشد. سخنرانی رئیس جمهور را در تلویزیون هم می توانستیم بشنویم.

وی با بیان اینکه سفرهای پایش و پویش هیچ تفاوتی با سفرهای استانی دولت قبل ندارد، گفت: درست است دولت گذشته مصوباتی داشت که برخی از آنان عملی نشد اما حداقل رئیس جمهور گذشته یک نفر را به نمایندگی از خود به تمام شهرهای یک استان می فرستاد تا از مشکلات آنان با اطلاع شود. اما در این سفر بیشتر رئیس جمهور سخن گفت تا مردم؛ چراکه حتی ما نمایندگان هم نتوانستیم به نمایندگی از مردم حوزه انتخابیه خود حرفهایمان را به رئیس جمهور بگوئیم.

در ادامه عیسی دارابی نماینده مردم اندیمشک در گفتگو با مهر ضمن مثبت ارزیابی کردن سفرهای استانی دولت گفت: رئیس جمهور در اولین سفر استانی خود به استان خوزستان سه وعده به مردم این خطه داد که دوتای آن در حال محقق شدن است.

وی افزود: رئیس جمهور در این سفر بخشی از منطقه خرمشهر و آبادان را منطقه آزاد اعلام کرد که مقدمات آن در حال انجام است و دیگری بحث آب شرب بود که این وعده عملی شد.

دارایی با بیان اینکه هنوز آزاد راه اهواز اندیمشک که یکی دیگر از وعده های رئیس جمهور به مردم خوزستان بود عملیاتی نشده است، گفت: سفرهای استانی اقدام مثبتی است که مسئولان از نزدیک با مشکلات مردم آشنا می شوند و دستورات و اقدامات لازم را برای رفع این مشکلات می دهند.

نماینده مردم اندیمشک در مقایسه سفر استانی دولت یازدهم با دولت گذشته گفت: دولت گذشته به همراه هیات همراه به تمام شهرهای یک استان سفر می کرد و از نزدیک با آنان سخن می گفت و صحبت های مردم را هم گوش می کرد و حتی بعد از پایان سفر هیاتی را در استان می گذاشت که به تمام نامه های مردمی پاسخ دهد و به طور قاطع می توانم بگویم که دولت به تمام نامه ها پاسخ می داد. اما در دولت یازدهم رئیس جمهور تنها به دو سه شهر سفر کرد و هیات وزیران را هم به نمایندگی ا خود به دیگر شهرها نفرستاد.

سید علی محمد طاهری نماینده استان گلستان نیز حضور مسئولین تراز اول بین مردم را کار ارزشمندی دانست و گفت: مقام معظم رهبری مبدع سفرهای استانی بودند و دولت احمدی نژاد نیز این کار را ادامه داد. نفس این کار بسیار ارزشمند است و ارتباط بین مردم و مسئولین را تقویت می کند.

وی ضمن ابراز بی اطلاعی از پروژه ها و طرح هایی که دولت برای استان گلستان در نظر گرفته است گفت:  ما از دولت محترم انتظار داشتیم که حداقل نماینده ها از پروژه هایی که دولت برای استان ها در نظر می گیرد با اطلاع باشند. رئیس جمهور ۱۲۱ پروژه را برای استان ما در نظر گرفته است که من به عنوان نماینده استان از ۱۱۵ تای آن بی خبرم چراکه من به عنوان نماینده به منظور نظارت بر دولت باید بدانم که چه پروژه ای مصوب شده است.

در همین راستا احمد جباری نماینده مردم بندر لنگه، بستک و پارسیان در گفتگو با خبرنگار مهر سفرهای استانی رئیس جمهور را در حل مشکلات استانها موثر دانست و در تفاوت سفر دولت یازدهم با دولت گذشته گفت: در سفر آقای روحانی به استان هرمزگان بر خلاف سفر دولت گذشته مصوبه ای در مورد مسائل و مشکلات استان نداشتیم.

نماینده استان بندرلنگه در مجلس یادآور شد: رئیس جمهور در این سفر قول داد اعتباراتی را به این استان تخصیص دهد که آنهم بر می گردد به سال ۹۴ .

وی ادامه داد: اینکه رئیس جمهور به شهرهای مختلف استان سفر نکردند موجبات گلایه مردم را فراهم کرد چراکه مردم همه شهرها توقع دارند رئیس جمهور و یا نماینده اش به شهرشان سفر کند.

همچنین محمدرضا خانمحمدی نماینده مردم زنجان در این زمینه در گفتگو با مهر گفت: با توجه به منابع مالی که در کشور وجود دارد امکان اینکه مطالبات همه استان ها را برآورده کنیم امکان پذیر نیست لذا باید طرح ها را اولویت بندی کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به زیرساخت هایی که در حوزه های صنایع تبدیلی، نفت، گاز، پتروشیمی و معدن داریم اگر دولت در این زیرساخت ها سرمایه گذاری کند بهتر می توان رونق اقتصادی ایجاد کرد چراکه بخش خصوصی توانایی ورود به این عرصه را ندارد و اگر دولت با اولویت بندی طرح ها این پروژه ها را اجرایی کند و نیم نگاهی نیز به آمایش سرزمینی داشته باشد بهتر می تواند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه هایی که در سفرهای استانی تصویب می شود غربال شده نیست و اگر آن پروژه را بخواهند در یکی دو سال آینده افتتاح کنند باید در همان سال جاری تخصیص منابع داده شود و خیلی از آن پروژه ها اولویت دار هم نیستند.

وی یکی از ایرادات به این این سفرها را عدم اختصاص منابع برای همه شهرستان های یک استان نام برد و گفت: مثلا اگر یک شهرستانی هیچ پروژه ای نداشته باشد هیچ منابعی به آن اختصاص نمی یابد. البته در استان ما یک اتفاق خوبی افتاد و به شهرستان هایی که پروژه ای نداشتند اعتباری به ستاد بحران آن شهر تعلق گرفت اما این اعتبار نمی تواند تکان دهنده باشد و تحول ایجاد کند ما باید برای شناسایی طرح های اولویت دار وقت بگذاریم مثلا پروژه تبدیل متانول به بنزین.

خانمحمدی با بیان اینکه در زمان شرایط ویژه باید تصمیمات ویژه نیز گرفت گفت: حال که ما در زمان تحریم هستیم نمی توانیم همان تصمیماتی که در گذشته می گرفتیم را اجرا کنیم بنابراین شرایط ویژه تصمیمات ویژه نیز می خواهد لذا باید در نظام تصمیم گیری و اجرا تحول ایجاد شود و اقتصاد مقاومتی راه ضد تحریمی است لذا ما باید زیرساخت هایی که می تواند در صنعت و تولید کشور تحول ایجاد کند را مورد توجه قرار دهیم و در آن زمینه سرمایه گذاری کنیم که اگر چنین شود آثار و فواید شامل همه شهرها و استان ها خواهد شد.

در همین راستا اسماعیل جلیلی نماینده مجلس سلیمان هم سفرهایی استانی را تصمیم درست دولت های گذشته خواند و در تشریح فواید سفرهایی استانی گفت: پالایش اطلاعاتی که در اختیار مدیران ارشد قرار می گیرد با واقعیت های جامعه به خصوص عدم توازن توسعه در بخش های مختلف کشور، آنها را بهتر با مسائل کشور آشنا می کند.

وی افزود: تصمیمات مدیران ارشد به دلیل اعمال نظرهایی که در هر سطح می شود ممکن است با واقعیتهای جامعه مطابق نباشد لذا سفرهای استانی مدیران را با واقعیت های آشنا می کند.

نماینده مردم مسجد سلیمان با بیان اینکه قول هایی که دولت در سفرهایی داستانی به مردم می دهد به شدت تعهد برای اجرا برای آنان ایجاد می کند افزود: دولت ها در سفرهای استانی نسبت به توان مالی اش تلاش می کند برای اهدافی که نیاز مهم استان است، پروژه های عمرانی در نظر بگیرد.

وی تاکید کرد: موضوعی که سفرهایی استانی را به خطر می اندازد این است که نیازها و مشکلات مردم را دولت مردان در سفرها بشنوند اما اقدام جدی برای رفع آن انجام ندهند یا دولت به عنوان مجری وعده ای بدهد اما تحقق آن را به تعویق بیاندازند که خطرات جدی را برای اثر گذاری حضور مدیران در سفرهایی استانی دارد.

همچنین حلیمه عالی نماینده زابل در گفتگو در مورد سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان گفت:حدود یک سال از این وعده های رئیس جمهور گذشته است اما تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: طرح لوله کشی به ۴۶ هزار هکتار از مزارع کشاورزی دشت سیستان با هزینه ۲ هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان از مصوبات هیات دولت بود. این پروژه شروع شد اما پیشرفت آن بسیار ناچیز و کند است به طوری که چشم انداز خوبی نمی توان برای آن طی سه سالی که آقای روحانی وعده دادند در نظر گرفت.

این نماینده مجلس بااشاره به وعده دیگر دولت در سفر استانی سال گذشته به سیستان گفت: یکی دیگر از مصوبات هیات وزیران پروژه گازرسانی به این استان بود که آقای رئیس جمهور دستور آن را صادر کردند اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده، علیرغم اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد را داریم و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام این پروژه در نظر گرفته شده است اما متاسفانه اجرای آن به فاینانس واگذار شده در حالی که کسی حاضر نمی شود در آن منطقه سرمایه گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: دو ماه گذشته با معاون پارلمانی مناطق آزاد مذاکره کردم که فرمودند آقای رئیس جمهور به آقای ترکان دستور دادند که منطقه آزاد تجاری سیستان را پیگیری کنید و آقای ترکان هم از استاندار خواسته اند که زیرساخت های خود را ارائه دهید اما تا این لحظه هیچ حرکتی صورت نگرفته این در حالی است که مردم منطقه همچنان این محدوده را از سکنه خالی می کنند ولی هیچ اتفاقی برای بهبود وضعیت رخ نداده است.

 سفرهای استانی موجب الفت و دوستی میان مردم و دولت شده و فاصله و شکاف میان مردم و مسئولان را کم می کند. رهبر معظم انقلاب در این خصوص هم تذکر مهمی را یادآور می شوند: "رفتارتان بايد مردمي، عادلانه و متواضعانه باشد. آقايان! با مردم گرم بگيريد؛ در مقابل مردم تواضع كنيد؛ به ميان مردم برويد؛ در موارد مقتضي به خانه هاي مردم سر بزنيد. ... اين بسيار بسيار مهم است. مردم ببينند كسي از خودشان است." همچنین دولتمردان با شناخت قابلیت ها و استعدادهای استان ها و شهرهای مختلف در این سفرها  می توانند تصمیمات بهتری برای توزیع عادلانه منابع و بهره وری از فرصت ها و ظرفیت های مختلف کشور در جهت رشد و توسعه اقتصادی اتخاذ کنند. البته این دولت نیز باید مراقبت کند همچنان که خود  وعده داده است، این سفر ها خاصیت و مزیت خود را از دست ندهد و به سفرهای نمایشی تبدیل نشود.

 

 

 

کد N675477

وبگردی