آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

یک خبرنگار افغان: مردم افغانستان خواهان روی کارآمدن کابینه‌ای کارآمد هستند

یک خبرنگار افغان: مردم افغانستان خواهان روی کارآمدن کابینه‌ای کارآمد هستند

خبرنگار خبرگزاری پژواک افغانستان گفت: کابینه معرفی شده از سوی دولت افغانستان تا حدی می‌تواند جوابگوی نیازهای کشور باشد.

زیرک فهیم دبیر عمومی اخبار خبرگزاری پژواک افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با معرفی کابینه دولت وحدت ملی در افغانستان، خاطرنشان کرد: باید دید که کابینه معرفی شده به مجلس رأی اعتماد می‌گیرد یا خیر. زیرا امکان دارد برخی نامزدهای معرفی شده از احترام و شهرت بیشتری در مجلس برخوردار باشند ولی در هر صورت مردم این کشور خواهان شکل‌گیری کابینه‌ای در دولت وحدت ملی هستند که تمام احزاب و قبایل افغانستان را نیز در بربگیرد.

این خبرنگار افغان با بیان این‌که به نظر می رسد این بار اعضای کابینه با توجه به مهارت و تجربه شان از سوی دولت معرفی شده اند، گفت: باتوجه به اینکه اغلب نامزدهای کابینه افغانستان برای پست‌هایی معرفی شده اند که در آن تحصیلات و تجربه کافی را دارند می توان امید داشت که مانند گذشته در این زمینه با مشکل چندانی مواجه نشویم. برای مثال نورالحق علومی نامزد وزارت امور داخله فردی کاملاً نظامی است و با توجه به ناامنی‌های موجود در کشور حضور فردی نظامی در این پست کاملاً مناسب به نظر می رسد و یا ژنرال شیرمحمد کریمی که به عنوان نامزد وزارت دفاع ملی معرفی شده است تجربه زیادی در ارگان‌های نظامی دارد.

وی ادامه داد: نامزد وزارت امور خارجه، صلاح‌الدین ربانی هم از افراد برجسته افغانستان است که تعامل زیادی با کشورهای خارجی داشته است و پس از شهادت پدر وی که رئیس شورای صلح افغانستان بود، سفرهای زیادی را به کشورهای مختلف داشت. اعضای دیگر این کابینه هم به نسبت گذشته باتجربه‌تر هستند.

فهیم در رابطه با زنان معرفی شده برای کابینه دولت افغانستان، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور اعلام کرده بود چهار زن را وارد کابینه می‌کند. ولی این به آن معنا نیست که هر 4 زن به عنوان وزیر فعالیت کنند به همین دلیل امکان دارد در بین معاونین وزرا و ریاست برخی ادارات مهم که در حد وزارت هستند از حضور زنان در کابینه دولت افغانستان استفاده شود.

وی ادامه داد: در هر صورت معرفی این سه وزیر در پاسخ به انتظار زنانی بوده‌ است که به واسطه شعارهای رئیس جمهور و رئیس اجرایی کشور در مورد پررنگ کردن حضور زنان در کابینه به آنها رأی داده‌اند، همچنین امکان دارد دولت زنان دیگری را در سایر پست‌های ارشد کشور به کار بگیرد که این سمت‌ها هم مربوط به کابینه می‌شوند.

این خبرنگار افغان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با میانگین سنی نامزدهای کابینه دولت افغانستان، گفت: در مبارزات انتخاباتی گذشته رئیس جمهور و رئیس اجرایی هر دو تعهد کرده بودند که در عین این‌که از افراد کارکشته و خبره در کابینه خود استفاده می‌کنند شرایط برای حضور جوانان در پست‌های مختلف کابینه را هم فراهم کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا از یک سو شاهد حضور جوانانی مانند محمد رحیمی نامزد وزارت تجارت 37 ساله و برنامه کریمی، نامزد وزارت مخابرات 41 ساله به عنوان نامزد کابینه هستیم و از سوی دیگر با توجه به شرایط کشور و اینکه همواره به نوعی در جنگ داخلی به سر می بریم، توجه به بحث امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بنابراین در برخی پست‌ها مانند وزارت دفاع ملی و وزارت داخلی لازم است از افراد خبره و با تجربه استفاده شود ولی به غیر از برخی پست‌ها میانگین سنی سایرکاندیداهای معرفی شده از 35 تا 45 سال است.

فهیم بابیان اینکه کابینه معرفی شده از سوی دولت وحدت ملی افغانستان می تواند تاحدی به انتظارات مردم این کشور پاسخ بدهد، افزود: به عنوان یک خبرنگار افغان می‌توانم بگویم کابینه معرفی شده از سوی دولت تا اندازه‌ای جوابگوی نیازهای افغانستان است. زیرا ما مرحله‌ای جدید به نام وحدت ملی را تجربه می‌کنیم و می‌دانیم که همه مردم باید در ساخت دولت شریک باشند. بنابراین لزوم داشتن کابینه‌ای فراگیر کاملاً احساس می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: تمام مردم افغانستان امیدوار هستند دولت وحدت ملی در کشور موفق باشد و کابینه‌ای روی کار بیاید که برای افغانستان کار کند و مسائل موجود در کشور را حل کرده و افغانستان روی آرامش و ثبات را به خود ببیند.

انتهای پیام

کد N675423

وبگردی